zaterdag 6 november 2010

A Perfect World (1993)

Regie : Clint Eastwood
Genre : Drama / Thriller
Acteurs : Kevin Costner, Clint Eastwood, Laura Dern, T.J. Lowther, Keith Szarabajka,...
Speelduur : 138 min.

A Perfect World is voor mij een hoogtepunt uit de jaren '90 en tevens een hoogtepunt uit Clint Eastwoods carrière. Deze film bengelt ergens tussen ontroerend drama en thriller, zonder ooit in één van die categorieën te horen. Kevin Costner speelt hier ook een heel mooie rol als de boef Butch Haynes.

Twee gevangenen ontsnappen op Halloweenavond. Butch Haynes is een intelligente kerel, en Terry Pugh is een psychopatische domkop. Ze vallen een huis in en gijzelen het gezin Perry (bestaande uit een alleenstaande moeder met kinderen) voor een auto. Ze nemen de tienjarige zoon, Phillip mee op hun ontsnappingstocht. De politie, en dan de feds, worden gealarmeerd en organiseren een klopjacht. Aan de leiding, US Marshall Red Garnett, een veteraan die in het verleden Haynes opgesloten heeft in de cel. Tijdens zijn vlucht naar de vrijheid schept Haynes een band met Phillip en doet de hele kidnapping voor als een spelletje...

Het verhaal en de manier waarop het gefilmd is blijft me telkens weer intrigeren. Natuurtalent Eastwood zorgt voor een knap stukje cinema met fijne dialogen en onvoorzienbare situaties.
De film kan voortdurend alle kanten op zodat gissen naar de afloop erg moeilijk is. Butch Haines is iets van een mysterie. Sympathiek en gevaarlijk onvoorspelbaar. De bijna vader-zoon relatie tussen Phillip en Butch vertelt heel wat over de complexiteit van het personage. Ik hou wel van dit soort figuren, waarbij je niet weet of je er moet van houden of ze net moet haten. Eastwood vertolkt misschien knipoogsgewijs wel een cliché-personage : de harde, scherp turende en zwijgzame Red Garnett. Het avontuur speelt zich af in een bijna perfecte eindeloze zomer in Texas met prachtige rurale landschappen. Niet te missen.