Vikaren (2007)

Engelse Titel : The Substitute
Regie : Ole Bornedal
Genre : Thriller / Komedie
Acteurs : Paprika Steen, Ulrich Thomsen, Jonas Wandschneider, Sonja Richter,...
Speelduur : 89 min.

Bornedal, regisseur van het succesvolle Nattevagten, heeft een eigen manier van vertellen in zijn films. Het is alsof hij uit een boek zit voor te lezen. Deze thriller voor tieners zou hij zo uit de Kippenvel-reeks gepikt kunnen hebben. Het begint met "Er was eens..." en daarna neemt hij het publiek mee in een bizar verhaaltje over een "alien" lerares.

Ulla Harms is de nieuwe lerares die moet inspringen voor haar zieke collega. Ulla is geen gewone lerares. De kinderen weten nog niet dat ze een egocentrische alien is die op zoek is naar de betekenis van het woord liefde. Carl woont bij zijn vader Jesper en rouwt nog steeds om zijn moeder, die in een auto-ongeluk om het leven kwam. Hij is niet opgezet met Ulla, die in de gedachten van de kinderen kan lezen en hen beledigt en dom vindt. De kinderen klagen bij hun ouders, die hen niet geloven. Tijdens een ouderreünie waarbij het probleem "Ulla" zal worden besproken is Carl getuige hoe Ulla de onderwijsminister uit een ijzeren bol tovert. Maar wat is deze snode lerares nu eigenlijk van plan?

Het is een behoorlijk ambitieuze film, met wat humor, enkele schrikeffecten en vrij professioneel ogende special effects. Paprika Steen steelt de hoofdrol als buitenaardse juf. Bornedal probeerde ook een vleug drama in de film te mixen (de overleden moeder van Carl), maar slaagt er niet echt in om het te doen werken. Hij slaagt er ook op het einde niet goed in om de handelingen van Ulla te motiveren. Eerst is ze een wezen op zoek naar wat liefde is, en op het einde wil ze kinderen ontvoeren naar haar thuisplaneet. En dan die foto's op de boerderij waar Carl en zijn vader ook op te zien zijn? Het lijkt erop dat Bornedal vergeten was waarover het weer ging. Eén van de minste van deze regisseur.

Vinny's Rating : 6/10