zaterdag 23 juli 2011

Limitless (2011)

Regie : Neil Burger
Genre : Thriller / Drama
Acteurs : Bradley Cooper, Robert De Niro, Abbie Cornish, Andrew Howard, Anna Friel,...
Speelduur : 105 min.

Deze ingenieuze thriller gaat uit van het idee van een drug die de volledige hersencapaciteit van een mens activeert. Dat geeft aanleiding tot heel wat ideeën voor een film, doch Burger kon hier uiteindelijk meer uit halen. Misschien is dit wel een idee die teveel mogelijkheden opent waardoor hij niet meer kon kiezen welke hij eerst moest gebruiken.

Eddie Morra is een aan lager wal geraakte schrijver die door zijn situatie ook zijn vriendin dreigt te verliezen. Op straat loopt hij de broer van een ex tegen het lijf. De man is een kleine drugdealer en prijst hem iets nieuws aan : een drug die toelaat om de volledige hersencapaciteit te benutten. De eerst sceptische Morra probeert de drugs toch, en het verandert radicaal zijn leven. Het geeft hem alles waar hij alleen maar van kon dromen. Hij schrijft een bestseller in een mum van tijd, leert Italiaans en Chinees op enkele dagen en begint te werken als speculant voor Carl Van Loon, een beursgoeroe. Ook zijn vriendin krijgt weer bewondering voor hem, al vermoedt ze dat hier iets niet pluis is. De drug heeft echter ook een keerzijde : Morra krijgt geregeld blackouts en het goedje is verslavend. Een verslaving aan de macht die het geeft.

Het is zeker niet de alledaagse thriller. Limitless is onvervalst meeslepend en spannend, al springt Burger als een kip zonder kop alle kanten op. Van een plotje met een moord in een hotelkamer die daarna terzijde gelaten wordt tot een Wall Street-achtige intrige, waarbij De Niro de rol van een Gordon Gekko-achtig personage speelt, tot een misdaadverhaaltje met Russische mafiosi. Burger helpt het een klein beetje om zeep door teveel hooi op zijn vork te willen nemen. De regie wil wel eens prachtig en vindingrijk zijn : de zooms tot in het oneindige en beeldvervormingen zijn een staaltje vakmanschap. En ook de acteurs geven het beste van zichzelf.