dinsdag 18 oktober 2011

Water for Elephants (2011)

Regie : Francis Lawrence
Acteurs : Reese Witherspoon, Robert Pattinson, Christophe Waltz, Paul Schneider, Hal Holbrooke,...
Speelduur : 120 min.

De favoriet van deze dames, Pattinson uit "Twilight", vertolkt de hoofdrol in een romantisch drama dat zich in een circus afspeelt tijdens de Grote Depressie van de jaren '30. Het verhaal is zo bijzonder dat het als een modern sprookje aanvoelt. Het melige is nooit ver weg maar hoort toch ergens bij de sprookjesachtige sfeer van de film.

Jacob Jankowski, zoon van Poolse immigranten heeft geen geluk. Hij verliest zijn ouders in een tragisch ongeluk, ziet zich genoodzaakt zijn studies diergeneeskunde af te breken en moet het huis van zijn ouders verkopen om de schulden van zijn vader af te betalen. Zonder een rooie cent op zak zwerft hij rond en springt op een trein die het circusensemble van de "Benzini Brothers" vervoert, dat met harde hand geleid wordt door August. De impulsieve man valt soms ten prooi aan verschrikkelijke woede-aanvallen die van de goegeluimde manager omslaan naar een gevaarlijk man. Omdat Jacob veterinaire kennis heeft mag hij blijven en maakt zich al snel onmisbaar. Hij krijgt ook de verantwoordelijkheid om een nieuwe olifant, Rosie, te temmen. Jacob raakt snel aangetrokken door de vrouw van August, de mooie Marlena.

De klassieke driehoeksverhouding is niks nieuws. Het is het circus als decor die de film haar bijzondere uitstraling geeft. Een wereldje van magie en van show met haar eigen regels en haar eigen manier van leven. Waltz speelt een zeer interessant en goed uitgewerkt personage die een grote plaats inneemt in het verhaal. Niet alleen als werkgever van Jacob of als echtgenoot van Marlena maar ook als de voornaamste antagonist in de film. Waltz vertolkt een man die lijdt aan het onvermogen om zich te beheersen. Pattinson en een ditmaal niet irritante Witherspoon spelen zoals van hen te verwachten is. Mooi binnen de lijntjes. Zo kennen we hen het best en zo doen ze ook niks verkeerds. Water for Elephants werd bij de release ook bekritizeerd doordat de olifant in kwestie door zijn temmers mishandeld zou geweest zijn. Tja het is altijd eens checken of de onderaannemers in kwestie de regeltjes naleven, maar laat dit in ieder geval het feest niet bederven want de film is goed gemaakt film van de klassieke school.