zaterdag 5 november 2011

The Lucky Ones (2008)

Regie : Neil Burger
Genre : Roadmovie
Acteurs : Tim Robbins, Rachel McAdams, Michael Pena, Molly Hagan, Howard Platt,...
Speelduur : 115 min.

Sympathieke film die gewoon over vriendschap gaat. Drie soldaten, twee mannen en een vrouw keren terug van de oorlog uit Irak en willen zo snel mogelijk naar huis. Door een stroompanne in de luchthaven zitten ze twee dagen vast en trekken dan met elkaar op om zo snel mogelijk thuis te raken. Cheaver is een soort vaderfiguur, een vijftiger die gewond geraakt is aan zijn rug. Voor hem zit de oorlog erop. Hij gaat terug naar zijn vrouw in St.Louis. TK is een jonge soldaat die een granaatscherf in zijn edele delen kreeg en er niet zo gerust in is om dit aan zijn vriendin te gaan vertellen. Tot slot is er Colee Dunn, een jonge vrouw die gewond is geraakt aan haar been... ze zeult een gitaar mee van een overleden vriend, Randy, en is vastbesloten om de gitaar aan diens ouders terug te geven. De drie raken vlug gehecht aan elkaar en voelen zich betrokken bij elkaars problemen. Terwijl ze in Irak zaten heeft het leven niet stilgestaan in de VS. Eénmaal thuis verklaart Cheavers vrouw van hem wil scheiden en alleen verder door het leven wil. Cheaver wordt overmand door suicidale gevoelens; TK en Colee ontfermen zich over hem en ze reizen verder naar de volgende bestemming, Salt Lake City, waar ze uit elkaar zullen gaan.

De bezorgdheid van de drie personages over elkaar maken The Lucky Ones tot een hartverwarmende film vol goede bedoelingen. Dat zou ook niet mogelijk geweest zijn zonder het aanstekelijke spel van Robbins, McAdams en Pena. De humor is nooit ver weg. Het echtscheidingsverhaal van Cheaver, de erectieproblemen van TK en de gitaar van Colee zijn slechts enkele aangrijpingspunten waaruit de humor bloeit. Enkel het einde zinde mij niet echt omdat het ongeloofwaardig overkwam en Burger tot mijn gevoel begon te overdrijven met de buddy-factor. Verder heb ik met een brede glimlach deze frisse film uitgekeken.