donderdag 27 december 2012

De Rouille et d'Os (2012)

Regie : Jacques Audiard
Acteurs : Matthias Schoenaerts, Marion Cotillard, Bouli Lanners, Céline Sallette,...
Speelduur : 120 min.

Eén van de mooiste films van het jaar is ongetwijfeld De Rouille et d'Os van Audiard met onze eigen Mathias Schoenaerts in de hoofdrol. Wat de film zo mooi maakt is de menselijke warmte die uit de beelden en de acteurs stralen. Na deze film voel je je meer mens dan er voor en je weet ook weer waarom. Het verhaal is er niet één van medelijden dan wel van medeleven en strijd.

Alain Van Versch alias Ali verlaat na familiale tegenslagen het druilerige België voor het warme Antibes waar zijn zuster woont. Hij trekt bij haar in samen met zijn zoontje en probeert zijn leven weer in het goede spoor te krijgen. Hij vindt een baantje als buitenwipper in een discotheek en verdient een centje bij met illegale gevechten. Hij ontmoet er Stéphanie, een orka-temster die na hun ontmoeting in een stom ongeluk beide benen verloor. Beiden hebben niks gemeen met elkaar. Ze landt na haar ongeluk in een diepe depressie en heeft geen zin meer in het leven. Om niet alleen te zijn belt ze Ali op, die haar terug de mooie momenten van het leven laat ontdekken. Stéphanie ontdekt dat het leven ondanks haar handicap nog steeds alle mogelijkheden biedt als voordien. Ze leert opnieuw zwemmen en ook in een "afgesproken" sexuele relatie met Ali drijft haar passie en levenslust weer naar boven. Maar zal ze zich volledig kunnen aan de onstabiele Ali kunnen optrekken?

Cotillard speelt één van de mooiste rollen van het jaar als een vrouw die beide benen verloor. De special effects zijn indrukwekkend alsook de manier waarop Cotillard deze invalide maar levenslustige vrouw speelt. Dit is buitengewoon sterk. Schoenaerts speelt geen al te slimme kerel; hij weet wat vechten is in het leven en leert haar ook om de armen niet te laten zakken. Audiard is na "Un prophête", "De battre mon coeur s'est arrêté" en nu "De Rouille et d'Os" stilaan één van mijn favoriete Franse regisseurs aan het worden met dit moderne sprookje. Dit is een film waar je niet omheen kunt.

Rating : 9,5/10