The Sky Crawlers (2008)

Originele titel : Sukai Kurora
Regie : Mamoru Oshii
Genre : Animatie / Drama
Stemmen van : Rinko Kikuchi, Chiaki Kuriyama, Shosuke Tanihara,...
Speelduur : 122 min.

Japanners zijn echt wel keien als het op animatie aankomt. Dat blijkt nogmaals tijdens de kijkbeurt van deze film van Mamoru Oshii, een filmmaker die gefascineerd is door existentialisme en filosofie. Geen gemakkelijke film, maar wie een uitdaging niet uit de weg gaat, zal deze film niet gauw vergeten.

De wereld van Sukai Kurora centreert zich rond een "warfare company", een bedrijf dat piloten tewerkstelt, die nu en dan luchtgevechten voeren met een vijandelijk bedrijf, Lautern genaamd. Het vreemde is dat het helemaal geen wereld in oorlog is. Alles rond het bedrijf ademt vrede en rust uit. Kannami is een nieuwe piloot bij Rostock. Hij wordt onder de vleugel van Kusanagi genomen, de vrouwelijke bazin, die hem vertelt dat zijn voorganger, Jinroh, overleden is. Meer komt Kannami niet te weten. Hij bouwt een goede vriendschap op met zijn vliegcollega Tokino en er vindt een merkwaardige chemie plaats tussen Kannami en Kusanagi, die hem niet alles vertelt.

Deze vreemde film wordt traag, bijna op een saaie manier verteld, maar de bijna surrealistisch serene animatie dooft dit effect uit met een zin voor perfectionisme die ik in weinig films heb mogen aanschouwen. De hobbel in de weg, de straatverlichting, de luchtgevechten bereiken allemaal een graad van realisme die animatie tot een ware kunst verheffen. Het verhaal zelf is nogal intellectualistisch. De essentie schuilt vooral in de cyclische natuur van het leven zelf, die geïllustreerd wordt door het personage van Kannami. Daarnaast onderhouden en organiseren de warfare company's luchtaanvallen. Niet omdat er een staat van oorlog is, maar om de bevolking de illusie van wereldvrede te geven. Zolang men weet wat oorlog inhoudt en betekent, kan er geen oorlog zijn. Ter info ook : na de eindcredits volgt nog een laatste scène die perfect aansluit bij Oshii's aangehaalde thema's.