zondag 20 december 2009

Law Abiding Citizen (2009)

Regie : F. Gary Gray
Acteurs : Jamie Foxx, Gerard Butler, Bruce McGill, Leslie Bibb, Colm Meaney,...
Speelduur : 104 min.

Deze film bekeken omdat het ook één is die niet veel denkwerk vraagt om te reviewen. Ideaal voor een ondergesneeuwde zondag als vandaag. Gray, reeds regisseur van "The Negotiator" maakte een erg brutale thriller hier, met elementen die zowel uit "Seven" en "Silence of the Lambs" lijken te komen.

Clyde Shelton, een brave huisvader, wordt aangevallen in zijn huis door twee misdadigers. Ze vermoorden zijn vrouw en dochter. De daders worden aangehouden, maar het gerecht gooit het over een akkoordje. Eén van hen, Darby, de werkelijke moordenaar van de Sheltons, gaat vrijuit terwijl de andere ter dood veroordeeld wordt. Shelton, gefrustreerd door het falend gerechtssysteem, gaat door het lint. 10 jaar later wordt Darby op gruwelijke wijze vermoord. Nick Rice, die destijds de vrijlating geregeld had, legt onmiddellijk het verband met Shelton en arresteert hem. Dit is echter nog niet het einde van het verhaal. Vanuit zijn cel lijkt Shelton ongehinderd advocaten, rechters en ander juridisch personeel om te kunnen brengen. Terwijl de lijken zich opstapelen, probeert Rice de man te stoppen... maar hoe stop je iemand die al in een cel zit?

Als thriller is dit vrij standaard, met gebruik van gekende stereotiepen en clichés die recht uit grotere genrefilms komen. Het is allemaal wel correct en onderhoudend geregisseerd, maar één van de grootste falingen van "Law Abiding Citizen" is zijn popcorn-einde. Voor de zoveelste keer laat een luie scriptwriter de kans lopen van een mooie ontknoping. Dat had de film erg goed kunnen maken. In de plaats kwam zoutloos entertainment, zoals gezegd, wel onderhoudend, maar teveel volgens het boekje.

Vinny's Rating : 6,5/10