donderdag 17 juni 2010

Les Barons (2009)

Regie : Nabil Ben Yadir
Genre : Komedie
Acteurs : Nader Boussandel, Mourade Zeguendi, Amelle Chahbi, Jan Decleir, Julien Courbey,...
Speelduur : 106 min.

De Belgische film "Les Barons" heeft eind vorig jaar de krantekoppen gehaald. Daarin werd een verfrissende komedie beloofd door en met "nieuwe Belgen" in de hoofdrollen. Dit is misschien wel de eerste film over de diversiteit binnen ons landje. Het is een film die flirt met zelfspot, en de gemakzuchtige houding van de Marokkanen veroordeelt vanuit een komische invalshoek. "Om in het leven baron te zijn, moet je zo lui mogelijk zijn." Een filosofie die Hassan en Mounir aangenomen hebben. Hassan droomt er echter van om theateracteur te worden. Hij is ook verliefd op Mounirs zuster Malika, een nationale nieuwslezer. Maar daten met de zus van je beste vriend is not done. Het verhaal houdt niet zoveel in, en volgt de Barons op de voet in hun pogingen om iets van hun bestaan te maken.

Les Barons is vooral een oproep naar mentaliteitswijziging. Het is over het algemeen wel een optimistische film. De Marokkanen in de film zijn geen hatelijke tweederangsburgers maar stuk voor stuk sympathieke personages die een contra-productieve mentaliteit aangekweekt hebben en stilaan beseffen dat het toch loont om je steentje bij te dragen aan de maatschappij. Het is bvb niet alledaags dat een Marokkaanse als TV-omroepster uitgebeeld wordt in een film, maar het is wel de realiteit dat iedereen gelijke kansen heeft. De bedoelingen van de film zijn goed, en ook de toon vond ik correct. Cinematografisch had het dan weer veel minder te bieden. Ik had toch wat meer Belgische of Brusselse sfeer gezien, zodat we konden zeggen dat dit op en top uit ons broze landje kwam.

Vinny's Rating : 6/10