zaterdag 19 juni 2010

The Wolfman (2010)

Regie : Joe Johnston
Genre : Horror / Drama
Acteurs : Benicio Del Toro, Emily Blunt, Anthony Hopkins, Hugo Weaving, ...
Speelduur : 119 min (unrated)

Wolfman was de langverwachte weerwolffilm van dit jaar. Met Joe Johnston, regisseur van Honey I shrunk the Kids, kan het al snel eens foutgaan maar hij heeft zijn best gedaan. Ik vond het een sfeervolle film. Het is een remake van "The Wolf Man" , een klassieker uit 1941 met Lon Chaney Jr.

Wanneer zijn broer verdwijnt, keert Lawrence Talbot terug naar zijn thuis op verzoek van Gwen Conliffe, zijn schoonzuster. Op een groot landgoed ontmoet hij na vele jaren zijn vader John opnieuw. De inmiddels oude maar energieke man heeft de dood van zijn vrouw nooit volledig kunnen verwerken. In het dorp doen verhalen over weerwolven de ronde. Lawrence gaat op zoek naar zijn broer en ondervraagt een groep zigeuners. Op hetzelfde moment wordt het kamp aangevallen door een gewelddadig wezen, die een bloedbad aanricht. Lawrence wordt gebeten en wordt hierdoor getroffen door een eeuwenoude vloek die hem met volle maan in een weerwolf transformeert.

Ach ja, het verhaaltje is inmiddels gekend natuurlijk. Het was alleen maar de vraag of Johnston iets nieuws aan de formule zou toevoegen. Hij heeft duidelijk moeite gedaan om de film op een sfeervolle setting plaats te laten vinden waar mysterie en bijgeloof overheersen. Daarnaast haalt hij enkele schitterende momenten uit zijn hoed, zoals Talbots verblijf in het gekkenhuis en het dramatiseren van het weerwolfpersonage. Ik vond het allemaal goed aan elkaar hangen. Die weerwolf zag er niks uit... hij leek meer op Chewbacca, de aap uit Star Wars, dan op een wolf. Wat een misser. Ook de transformatiescène kon beter. Nochtans was het dezelfde Rick Baker als "An American Werewolf in London" die voor de special effects zorgde. Spijtig genoeg overtrof hij zichzelf hier niet. Waar hij me de stuipen op het lijf joeg dertig jaar geleden kon hij me ditmaal niet overtuigen. Ook altijd leuk om Hopkins te zien spelen maar Del Toro kon nog meer investeren in zijn rol want hij laat geen blijvende indruk achter.

Vinny's Rating : 6,5/10