woensdag 2 juni 2010

Enemy Mine (1985)

Regie : Wolfgang Petersen
Genre : SF / Drama
Acteurs : Dennis Quaid, Lou Gossett Jr, Brion James, Richard Marcus,...
Speelduur : 108 min.

Toen ik voor het eerst "Enemy Mine" zag als 13-jarige vond ik het een prachtig verhaal. Het verhaal goochelt met waarden als verdraagzaamheid, gelijkheid, samenwerking. Dat prikkelt wel. Inmiddels ben ik aan mijn derde kijkbeurt geraakt en nee, dit prachtige SF-sprookje is nog niet verouderd. Dit zou zo een parabel uit de Bijbel kunnen zijn (die spijtig genoeg wel verouderd is).

21e eeuw. De mensen zijn in oorlog met de Drac, een buitenaards volk. Het is niet duidelijk waarom er oorlog is. Beide rassen vallen elkaar aan om heerschappij... waarschijnlijk... zoals gewoonlijk. Willis Davidge, een piloot raakt in duel met een vijandige pod. Beide toestellen stranden op het onherbergzame Fyrine IV. Davidge zit vast, en komt er vlug achter dat ook de Drac het overleefd heeft. De vijanden willen elkaar eerst naar het leven staan, maar volledig geïsoleerd op een onbekende planeet met heel wat gevaren, leren ze dat ze meer kansen hebben om te overleven door elkaar te helpen. Ze leren elkaars taal, verdelen wat taken en stilaan ontstaat vriendschap. Dracs zijn hermafrodiet, en na vele seizoenen raakt Jerry, zoals Davidge hem noemt, zwanger.

Petersen zorgde voor een mooie artistieke vormgeving van deze onbekende planeet. Dan nog eens overgoten met een universeel thema en een sterk acteerspel tussen Quaid en Gossett en het is helemaal in orde. Vooral sterk is om te tonen dat kleine handelingen vaak grote conflicten kunnen oplossen zoals blijkt op het einde. Soms is er alleen een beetje goede wil nodig. Een film die heel wat politici zouden kunnen inspireren. Naargelang de film vorderde, verhoogde het knuffelgehalte van de Drac iets teveel naar mijn zin en kende het verloop van het plot een dip. Na de geboorte van Zammis herstelde zich dit tot de finale die de film verdient.