Fargo (1996)

Regie : Joel Coen
Genre : Komedie / Thriller
Acteurs : William H. Macy, Steve Buscemi, Frances McDormand, Peter Stormare, ...
Speelduur : 94 min.

Fargo is één van de grootste meesterwerken van de Coens. Deze gitzwarte misdaadkomedie wordt gerekend tot één van de 150 beste films ooit en is een absolute publieklieveling.

Jerry Lundegaard is een autodealer met problemen. Hij is een pathetische figuur die zijn leven laat beheersen door anderen en zit nu in de financiële problemen, zowel met zijn klanten als met zijn leveranciers. Om hier wat aan te doen huurt hij twee criminelen in, de praatzieke Showalter en de duistere psychopaat Grimsrud, om zijn eigen vrouw te ontvoeren en een losgeld op te strijken via zijn rijke schoonvader. Vanaf dan loopt alles uit de hand en wordt de situatie alsmaar bloediger. De criminelen vermoorden een politie-agent en enkele vervelende getuigen, de schoonvader bemoeit zich met de onderhandelingen en schuift Lundegaard opzij. Agente Marge onderzoekt de moorden en zoekt uit wat hier allemaal achter zit...

Het klinkt als een klassieke film-noir en toch is Fargo iets dat buiten de lijnen van het genre ligt.
Ik denk dat het vooral het type humor is die de film maakt tot wat het is. De humor is hier terug te vinden in de manier waarop al die personages met elkaar omgaan, zoals de onderdanige Jerry en zijn schoonvader, die hem diep minacht. Of hoe agente Margie en haar saaie, kleurloze vent toch een gelukkig koppeltje zijn. En dan die scène met die Japanner. Als dat geen humor is... Macy en Buscemi zorgen voor de toprollen en de toon van het verhaal is veel grauwer dan je zou denken, vooral naar het einde toe. Het komische gehalte daalt met de minuut. De moorden gebeuren in koelen bloede en het einde is bijna onwerkelijk. Behalve de humor was er ook de witte kille setting, die de film haar sfeer gaf, en de Noorse accenten van de mensen uit het dorpje, een settlement van mensen van Scandinavische afkomst. Dit was mijn tweede kijkbeurt van Fargo en de film heeft nog altijd niet aan kwaliteit ingeboet.