zaterdag 15 mei 2010

Death Race (2008)

Regie : Paul W.S. Anderson
Genre : Actie / Science Fiction
Acteurs : Jason Statham, Joan Allen, Ian McShane, Natalie Martinez, Max Ryan,...
Speelduur : 111 min. (unrated)
Meer info : http://www.imdb.com/title/tt0452608/

Death Race zal enkel werken als je weet waarom je deze film bekijkt. De titel zegt al genoeg, het wordt harde hersenloze actie. Statham, de actieheld uit de "Transporter" films, doet opnieuw waar hij best in is, en dat is koelbloedig zorgen voor actie, dood en verderf. Nou ja, niet dat zijn tegenstrevers het niet verdienen. Jensen Ames, zijn personage, wordt valselijk beschuldigd van de moord op zijn vrouw en vliegt een hoogbeveiligde gevangenis in. Het zijn natuurlijk de sadistische directrice Hennessey en haar mannetjes die hiervoor gezorgd hebben. Death Race is een live spel dat mooie kijkcijfers haalt, en waarin gedetineerden het tegen elkaar opnemen in een dodelijke autorace. Kortgeleden overleed de grote kampioen van het spel, Frankenstein genaamd. Hennessey heeft in Ames de ideale vervanger gevonden en chanteert hem. Hij neemt de identiteit van Frankenstein over, maar is ook vastberaden om zich een weg naar de vrijheid te banen.

Bijster veel originaliteit is niet aan de orde in deze actieprent met frenetische, hypernerveuze en zeer gewelddadige scènes die met duizelingwekkend camerawerk gefilmd zijn. Voeg daar nog stereotiepe en domme personages aan toe en zowat alles is al gezegd over deze film. Ik kan niet zeggen dat ik er niet van genoten heb want ik was wel op zoek naar een actiefilm , maar ik weet ook zeker dat ik die film nooit zou bekeken hebben als ik dat niet wilde. En een tweede kijkbeurt gun ik hem ook niet. Statham is ook een erg flauwe acteur die spijtig genoeg de middelmaat nog niet overstegen is. Het is afwachten wat de nieuwe film van Stallone, "The Expendables" zal brengen.

Vinny's Rating : 6/10

Geen opmerkingen: