zaterdag 8 mei 2010

Summer Lovers (1982)

Regie : Randal Kleiser
Acteurs : Peter Gallagher, Darryl Hannah, Valerie Quennessen,...
Speelduur : 93 min.

In de vroege jaren '80 was Summer Lovers de jeugdfilm bij uitstek, voor een generatie die geboren was begin de jaren '60. Het verhaal verdedigt vooral de seksuele emancipatie in een sfeer van zedenloos massatoerisme.

Michael en Cathy doen zoals zovele anderen, ze gaan op reis naar het eilandje Santorini om te genieten van een welverdiende vakantie. Santorini is, zoals de film uitbeeldt, een paradijsje waar iedereen precies doet waar hij zin in heeft, zoals naakt zonnen en de hele nacht door feesten. Michael en Cathy zijn een verliefd stelletje maar met een seksleven die wat in het slop zit. Getuige daarvan zijn boeken met titels als "Imaginative sex", die Cathy als leesvoer meeheeft. Ze zijn enkel wat terughoudend om zich over te geven aan de sfeer van exhibitie die er overheerst. Op een dag ziet Michael een vrouw die hem intrigeert, een Franse archeologe, Lina. Ze gaan met elkaar naar bed en ook Lina is verliefd op Michael. Cathy is eerst kwaad, maar daarna ontstaat een vriendschap tussen het trio die stilaan een ménage a trois wordt.

Intussen zijn we 30 jaar verder, en is Summer Lovers een uitbeelding van de uitwassen van massatoerisme. Zeer zeker een mooi staaltje anti-toerisme. De rest van de film is ook maar weinig indrukwekkend. Vrije liefde, open relatie... tja... de hippie utopieën waren duidelijk nog niet voorbij. Geen vuiltje aan de lucht in deze film die een realistische romantiek mist tussen de personages en te hypocriet is om erotiek te tonen. Het blijft allemaal onbezorgd en in een positieve sfeer, maar bekijkt alles vanuit een veel te simplistische hoek. Hannah zal nooit een femme fatale zijn en Gallagher heeft een nietszeggende uitstraling. Het enige wat de film nog de moeite maakt is de soundtrack met nummers van Depeche Mode, Prince en Plastic Bertrand. Wat mij betreft niet echt een aanrader.

Vinny's Rating : 5/10