zondag 30 mei 2010

Eddie Macon's Run (1983)

Regie : Jeff Kanew
Genre : Avontuur
Acteurs : Kirk Douglas, John Schneider, Lee Purcell, Tom Noonan, Leah Ayres,...
Speelduur : 95 min.

Geen film die ze regelmatig op TV spelen. Hij is trouwens ook nog niet in DVD te vinden. Deze vrij onbekende film met Kirk Douglas was ook het debuut van een zekere John Goodman en een zekere JT Walsh. Enkel om die reden al is het een film die elke liefhebber eens moet zien. Eddie Macon's Run is een vrij doorsnee avonturenfilmpje, die vaak aan "The Fugitive" doet denken. Hoofdrolspeler is John Schneider uit de TV-reeks "Dukes of Hazard".

Het verhaal vangt aan met een rodeowedstrijd binnen de muren van een gevangenis. Ontsnappingsspecialist Eddie Macon maakt van de gelegenheid gebruik om het hazenpad te kiezen. De staat huurt Marzack (Kirk Douglas) in, een gevangenisambtenaar, die Macon terug de bak in moet draaien. Hij kent Macon wel, want hij pakte hem destijds ook al eens op na een ontsnapping. Het geval Macon is echter niet zo eenvoudig : de man is onschuldig aan de misdaden waarvoor hij tot 5 jaar werd veroordeeld door een strenge rechter. Macon is een man met een zwangere vrouw en een zoon die aan een bloedziekte lijdt. Op zoek naar werk stootte hij op een onmenselijke werkgever en viel hem aan. Macon maakte de afspraak met zijn vrouw om haar te ontmoeten aan de Mexicaanse grens. Om niet op te vallen, besliste hij om geen vervoer te nemen en tot aan de grens te lopen. Zal hij het halen voor Marzack hem oppikt?

Het verhaal getuigt niet altijd van veel logica : een man die het al lopend tot de grens wil halen lijkt me niet erg gehaast om uit de nesten te raken. Het is wat onhandig aan boord gelegd en niet altijd geloofwaardig, maar verder is het een zeer onderhoudende film, mede door een frisse acteerprestatie van mastodont Kirk Douglas, die duidelijk in zijn nopjes is en de film van de middelmatigheid redt. Ook de interessante situaties volgen elkaar op. Zo wordt Macon onderweg onderschept door enkele geschifte boeren, die hem willen lynchen. Op het einde komt er nog wat stevig achtervolgingswerk bij kijken. Geen uitschieter maar toch wel een prent die garant staat voor een leuk anderhalf uur ontspanning.

Vinny's Rating : 6/10