dinsdag 4 mei 2010

Target (1985)

Regie : Arthur Penn
Genre : Thriller / Actie
Acteurs : Gene Hackman, Matt Dillon, Gayle Hunnicutt, Josef Sommer,...
Speelduur : 117 min.
Meer info : http://www.imdb.com/title/tt0090130/

Ik denk dat ik die film ooit al eens gezien heb in een ver verleden. Arthur Penn, regisseur van "Bonnie and Clyde", gaat hier de actietoer op met twee grote namen. Ik verwachtte me aan niet veel, en kwam er toch verrast en entertaind uit. Target is oud, onbekend, miskend.... maar goed!

Het begin toont een gezinnetje met haar kleine probleempjes. Walter Lloyd probeert het generatieconflict met zijn zoon niet te verliezen en doet alles om zijn respect als vaderfiguur niet kwijt te spelen. Chris, de zoon, vindt zijn vader voorzichtig, ouderwets. Niet veel later wordt zijn moeder gekidnapt. Vader en zoon vertrekken naar Parijs en beginnen hun onderzoek. In de luchthaven richt iemand zijn wapen op Arthur, en toont hem de juwelen van zijn vrouw. Chris ontdekt dat zijn vader vroeger een CIA-agent was...

Het plot behoeft niet veel uitleg en is vrij eenvoudig, en tegelijk zo ondoorzichtig. Het avontuur brengt vader en zoon van Parijs naar Hamburg en tot slot naar Berlijn. Het verhaal hult wel de motieven voor de kidnapping in de mist en de interactie tussen Hackman en Dillon is een motief die een extra schwung geeft, al had ik net iets meer verwacht. Maar aan actie en een goede dosis humor geen gebrek in elk geval.

Vinny's Rating : 7/10

Geen opmerkingen: