woensdag 7 januari 2009

Righteous Kill (2008)

Regie : Jon Avnet
Acteurs : Robert De Niro, Al Pacino, John Leguizamo, 50 Cent, Carla Gugino,...
Speelduur : 97 min

Het is niet de eerste keer dat De Niro en Pacino in dezelfde film spelen. In 1995 schitterden ze in Michael Manns misdaaddrama "Heat" en gaven het beeld van twee titaneske karakters die het tegen elkaar op moesten nemen. "Heat" loste de verwachtingen ruimschoots in dankzij de menselijke dimensie van de personages. "Righteous Kill" tipt hier niet aan. Het is meer een technische thriller die zich verdiept in de details van een enquête, maar de personages niet uitwerkt. Bovendien verzorgde Jon Avnet de regie, een man die zelden baanbrekende films maakte.

De film vangt aan met een flashback. Turk, een veterane politie-agent (De Niro) bekent 14 moorden en legt zijn motivaties uit voor een camera. Hij is gefrustreerd in de inefficiëntie van het gerechtelijk systeem, en besluit om zelf voor gerechtigheid te zorgen. Kindermoordenaars, pedofielen en ander uitschot krijgen kogels. Voor zijn collega Rooster (Pacino) is hij een model van ervaring en onkreukbaarheid, en wanneer de doden zich verder opstapelen, is het Rooster die de enquête in handen krijgt, bijgestaan door Perez en Riley, twee jonge detectives. Turk heeft ook een stormachtige relatie met zijn collega Karen Corelli. Dan is er een zwarte drugsdealer, Spider (50 Cent aka Curtis Jackson), die in het vizier gehouden wordt. Om hem te benaderen gebruiken Turk en Rooster een jonge advocate, Jessica, die nu en dan een lijntje koopt van hem. De operatie mislukt en de advocate belandt in de kliniek. Deze gebeurtenissen rond Spider lijken op het eerste zicht los te staan van de rest van het verhaal, maar stilaan wordt duidelijk dat hij misschien ook op de zwarte lijst van de killer staat. Rooster en zijn collega's tasten in het duister, maar voelen instinctief aan dat de moordenaar één van hen moet zijn. Turk probeert hen van dit idee af te houden en brengt hen op dwaalsporen...

Alles lijkt op het eerste zicht interessant. De belangstelling brokkelde naarmate de film vorderde. Pacino en De Niro acteren opnieuw op een hoog niveau en bewijzen opnieuw dat ze zowat de beste acteurs van hun generatie zijn. Het zit hem in hun attitudes en stemintonaties, in hun manieren van kijken en bewegen. Het is waarlijk een plezier om aan te zien.
Het verhaal is echter geforceerd en bij momenten onlogisch. Om de pret niet te bederven kan ik hier spijtig genoeg niet verder op ingaan. De scriptwriter heeft zichzelf in de voet geschoten door de enquête te complex te maken. Het einde is onverwacht, dat wel, maar als je dan bedenkt welke kronkels alles heeft moeten nemen om er te raken, lijkt het allemaal niet reëel meer. Het ontbreekt de film ook aan sfeer. Het kader waarin de personages bewegen is niet aanlokkelijk en Avnet zet nooit een stapje opzij om enig gevoel of drama in te brengen. Pacino heeft zo goed als geen vrienden en relaties, die advocate lijkt geen vrienden en relaties te hebben, De Niro heeft een relatie met Gugino en daar stopt het. Al die mensen zijn zo oppervlakkig dat deze thriller erg kunstmatig overkomt.

Vinny's Rating : 5,5/10