woensdag 31 december 2008

Vermist (2007)

Regie : Jan Verheyen
Acteurs : Koen Debouw, Joke Devynck, Kevin Janssens, Stan Van Samang,...
Speelduur : 85 min.

Als ik me niet vergis is dit de pilootfilm van de gelijknamige serie die op VT4 speelde. Verheyen herconstrueert de gebeurtenissen rond de verdwijning van een 16-jarig meisje, Evy.

Ze verdween op discotheek nadat ze haar ouderlijk huis verliet, en werd gesignaleerd met een jongere man. De ouders roepen direct de cel Vermiste Personen op. Inspecteur Sibelius ontdekt dat de vader, Hendrik De Schrijver, soms hard optrad tegen zijn dochter, dat Evy niet vies was om seks te hebben voor een camera, en dat ze connecties had tot in het zware misdaadmilieu. Voor Sibelius en zijn experten wordt het een ingewikkelde affaire, waarin ze de rode draad moeten blijven vinden tussen de leugens en de halve waarheden van de getuigen.

Verheyen gaat ditmaal heel strak en technisch te werk. Soms voelt het aan als een docu-drama. Hij blijft de hele film door vasthouden aan de enquête rond Evy, die soms een bokkesprongetje naar links of naar rechts maakt. Hij heeft aandacht voor de bezorgdheid van de ouders, voor de domme dingen die aan de basis liggen van de verdwijning, voor valse pistes, voor de emotionele lasten, voor details die het onderzoek vooruit helpen. Hij schetst een realistisch beeld van wat een verdwijning impliceert maar regisseert het niet met genoeg verbeelding, waardoor de kwaliteit de gemiddelde VT4-serie niet overtreft, en hij een werk maakt die enkele dagen later vergeten zal zijn. Dit kon anders zijn, moest hij bijvoorbeeld de experten een privéleven gegeven hebben, waarop de verdwijning een impact op had. Misschien kon het ontvoeren van een hypothetische dochter van Sibelius voor meer rode peper gezorgd hebben.

Vinny's Rating : 6,5/10