vrijdag 19 december 2008

Hard Candy (2005)

Regie : David Slade
Acteurs : Patrick Wilson, Ellen Page Sandra Oh
Speelduur : 103 min.

Na afloop van deze film vroeg ik me af of dit nu over pedofilie ging of niet. Hoewel het standpunt van de regisseur duidelijk anti is, spreekt hij zijn positie tegen door de pedofiel in een bedreigde positie uit te beelden waardoor het publiek hem sympathiek gaat vinden. Het verhaal drenkt in een "oog om oog tand om tand" atmosfeer.

Jeff (Patrick Wilson) is een professionele fotograaf. In zijn vrije tijd schuimt hij chatrooms af om contact te leggen met minderjarige meisjes. Hij maakt een afspraak met de 14-jarige Hayley (Ellen Page), en nodigt haar uit bij hem thuis. Daar doet ze slaapmiddel in zijn drank en bindt hem vast op een stoel. De rollen worden omgekeerd. Het meisje lijkt veel van hem af te weten, en heeft snode plannen met hem. Jeffs enige zorg is om te ontsnappen maar zijn situatie is nogal benard.

De volledige film speelt zich af in Jeffs huis, en is een lange dialoog tussen Wilson en Page. "Hard Candy" weet niet welke kant het moet opgaan. Over Hayley niet veel uitleg : ze liegt over haar identiteit en haar motivaties voor wat ze doet blijven onbekend. Werd ze zelf misbruikt? Geen antwoorden. Moeilijk om begrip te voelen voor wat ze doet en moeilijk ook om geen medelijden met de pedofiel te hebben. Daar bovenop trakteert regisseur David Slade ons nog op een flinke portie sadisme, die de film nog dieper de afgrond in duwt. Niet zozeer het sadisme op zich stoort, wel het feit dat er totaal geen aanleiding voor is. En zo worden smeekbedes en de uitlatingen van deze arrogante snol heen en weer geslingerd tot het belabberde einde. Werkelijk, dit vond ik absoluut geen goede thriller. Hij is niet "to the point" en provoceert nauwelijks onze percepties. Zoals ze in Nederland zouden zeggen : een baggerfilm.

Vinny's Rating : 3/10