woensdag 24 december 2008

Battle Beyond The Stars (1980)

Regie : Jimmy T. Murakami
Genre : Science-Fiction
Acteurs : Richard Thomas, Robert Vaughn, George Peppard, Darlanne Fluegel,...
Speelduur : 104 min.

Goede Science Fiction is moeilijk, en toen ik deze onder ogen kreeg met de naam van Roger Corman presents, voorspelde dat niet veel goeds. Corman produceerde heel wat B-films en stond er zowat synoniem voor in de jaren '70. Als de film al succes oogstte bij kinderen, is hij sterk verouderd. "Battle" is een SF remake van "The Seven Samurai" van Akira Kurosawa.

Het verhaal is heel dunnetjes en kan in enkele lijnen samengevat worden. Een dictator uit de ruimte, Sador of the Malmori, koloniseert met geweld een klein vredig planeetje. De bevolking stuurt hun jonge held, Shad uit. De jongen moet bondgenoten zoeken om de oorlog te verklaren tegen Sador. Op zijn weg in de ruimte ontmoet hij Nanelia, dochter van een wetenschapper, de Space Cowboy, de ruimte-amazone Saint-Exmin, de hagedisachtige huurling Cayman of the Lambda Zone en Gelt, een verbannen misdadiger...

Het is kitscherig, ongelooflijk kitscherig zelfs, met veel neon en felle kleuren, en naieve personages zoals men ze enkel uit tekenfilms kent. De filmmakers hebben zich vreselijk laten gaan met ergerlijke special effects, en het verhaal heeft niet veel meer om het lijf dan hetgeen ik verteld heb. Wat is dan nog de reden om deze film te bekijken? Leefden ze nog lang en gelukkig? Hoe komt Sador aan zijn einde?
Maar voor kinderen met veel verbeelding zal het een leuke en onderhoudende film zijn, en misschien is het ook niet slecht zo. Vriendschap en collegialiteit zitten diep in de film ingeworteld en zou zelfs als moralistisch lesje niet misstaan in de bedrijfswereld. Laat je kinderen de film zien, maar kijk niet mee :-)

Vinny's Rating : 4,5/10