woensdag 3 december 2008

The Evil That Men Do (1984)

Regie : J. Lee Thompson
Genre : Actie
Acteurs : Charles Bronson, Theresa Saldana, Jose Ferrer, Josef Maher,...
Speelduur : 86 min.

De "Death Wish" reeks bevestigde Charles Bronson in zijn status als actieheld. Het lukte hem wel, dus koos hij bewust om ermee verder te doen. De vroegere westernacteur had zijn niche gevonden. Dat leverde een opeenvolging op van goede en minder goede actieprenten. "The Evil That Men Do" is één van zijn slechtste films ooit.

In een Latijn Amerikaans land oefent de gevreesde Dr. Molloch, geïnspireerd door de Nazi arts Mengele, een heerschappij van terreur uit ten dienste van de lokale militaire dictatuur. Hij verhief folteren tot een kunst. Voor een groep militairen foltert hij een journalist, Jorge Hidalgo die zijn praktijken bekritizeerde. Het is precies een opleiding die hij aan het geven is. Holland, een kennis van Hidalgo en CIA-huurling, wordt door Dr. Lomelin ingehuurd om Molloch te liquideren. Hij neemt Rhiana, de weduwe van Hidalgo, en haar dochtertje mee als dekmantel naar het Latijn Amerikaans land. Daarna begint hij Molloch te bedreigen en zijn mannetjes uit te schakelen...

Daarmee is het verhaal bijna volledig verteld. De film werd voornamelijk in Mexico gedraaid. Veel morele waarde zit hier niet in. De enige gerechtigheid is de wet van de sterkste, en de dialogen blijven op een laag pitje. Ze beperken zich tot viriele gesprekkenover liquidatie en justitie. Al van het begin af aan, weten we waar alles naartoe gaat, en we twijfelen er geen minuut aan dat de dokter een wreed einde tegemoet gaat. Zo gaat dat nu éénmaal in zo'n films.
Regisseur Thompson komt met geen enkele, maar dan ook geen enkele verrassing op de proppen. Niemand biedt weerstand aan Bronson. Het is zowel een stijlloze als een oncreatieve no-brainer. Ik ben vrij nostalgisch naar films uit de eighties, en de zorgeloosheid van die films doet me meestal deugd. "The Evil that Men Do" is één om te passen. Je verliest er niet alleen je tijd mee, bovendien ben je die de volgende dag al vergeten.

Vinny's Rating : 3/10