dinsdag 9 december 2008

Catch A Fire (2006)

Regie : Phillip Noyce
Acteurs : Tim Robbins, Derek Luke, Bonnie Henna, Mncedisi Shabangu,...
Speelduur : 101 min.

De autochtone Zoeloes hebben vele jaren gestreden voor gelijke rechten als de blanke. Het racismeprobleem is jarenlang uitgebreid in de Westerse media gekomen. De australiër Phillip Noyce waagt zich aan een nieuwe anti-apartheidfilm. Vraag is nog maar of hij ons nieuwe dingen kan vertellen die nog niet aan bod gekomen zijn in vorige films zoals bvb "Cry Freedom". Hij gebruikt het echt gebeurde verhaal van Patrick Chamusso als leitmotiv voor zijn film.

Chamusso is een Shangaan, werd geboren in Mozambique en keerde jaren later terug naar Zuid-Afrika, waar hij als ploegleider werkte in een olieraffinaderij. Hij is getrouwd met Precious en heeft twee kinderen. In zijn vrije tijd coacht hij een lokale kindervoetbalploeg. Het is de periode van de terroristische aanslagen van het ANC, de verzetsbeweging tegen het blanke bestuur. Op een dag wordt ook Secundo, de firma waar Chamusso werkt, getroffen. Onmiddellijk opent de sinistere Nic Vos een enquête om de daders bij de kraag te vatten. Ook Chamusso, die toevallig afwezig was op de dag van de aanslag, wordt opgepakt, gemarteld en ondervraagd. Na wekenlange ontberingen is Vos overtuigd dat de man niks met de aanslag te maken had. Ontgoocheld door zijn behandeling sluit hij zich aan bij het ANC en volgt een intensieve training in Mozambique. De organisatie wordt geleid en gesteund door Joe Slovo, een blanke kolonist die tegen de wil van zijn regering, ijverde voor gelijke rechten voor blank en zwart. De apartheidsbeweging krijgt informatie over de trainingskampen en plant een aanval. Chamusso keert opnieuw naar huis via Swaziland, en bereidt een nieuwe aanslag voor op Secundo. Vos herkent Chamusso op de spionagefoto's uit Mozambique, en vermoedt waar het allemaal naartoe gaat...

Shawn Slovo, dochter van Joe, schreef het script, en omdat ook Chamusso advies gaf bij de filmproductie, twijfel ik er niet aan dat "Catch a Fire" een betrouwbare film is. De beledigingen door de blanken, de precaire toestanden van de zwarten en de algemene mobilisatie voor het ANC hebben de gemoederen verhit in de jaren '80. Robbins speelt een minder sympathieke rol als verantwoordelijke voor de interne veiligheid. Hij doet zich voor als iemand met een hart, en probeert subtiel Chamusso's vertrouwen te winnen, maar aarzelt daarna niet om hem fysiek onder druk te zetten. Chamusso zelf is een man van zijn generatie, die op een punt komt waar het allemaal niet meer verder kan. Robbins is hiermee zelf de motor voor Chamusso's verzet en dat illustreert meteen de volledige problematiek. Met onderdrukking graaf je je eigen graf, vooral in Zuid-Afrika. Zoals Nic Vos het in een nuchter moment verwoordt : "Apartheid kan volgens mij niet blijven bestaan. Wij zijn met drie miljoen, jullie met 25 miljoen." Hij is gewoon een man die zijn job doet, zonder werkelijk te geloven in zijn regering.

Enkele aspecten verzwakken de film evenwel : het overmatige gebruik van lokale zang en muziek ergerde mij naar het einde toe want het was niet duidelijk waarom die er zo prominent in zat. Noyce brak met deze intermezzo's de dynamiek van zijn film. Ook wordt er over het ANC en over de regering relatief weinig verteld. De film dringt niet diep door in de twee kampen waardoor het verhaal wat oppervlakkig overkomt. De brutaliteiten van de blanken waren in werkelijkheid veel extremer. Noyce mist de goede toon.

Vinny's Rating : 6/10