vrijdag 6 februari 2009

The Midnight Meat Train (2008)

Regie : Ryuhei Kitamura
Genre : Horror
Acteurs : Bradley Cooper, Leslie Bibb, Brooke Shields, Vinnie Jones,...
Speelduur : 102 min.

Clive Barker was op het eind van de jaren '80 een erg populaire horror-auteur. Als teenager heb ik zelf flink wat van zijn werken gelezen, inclusief de "'Boeken van Bloed" waaruit deze verfilming afkomstig is. Het is visionair allemaal en erg surrealistisch. De verhalen van Barker belanden meestal op het domein van de fantasy en het onwerkelijke. "MMT" begint als de zoveelste slasher, en zwenkt daarna, zoals de metro in de film af naar een gebied die buiten de menselijke bevatting gaat.

Leon is een amateur-fotograaf. Hij wil de "geest" van de stad in zijn lens vatten en ambieert om uitgestald te worden op een tentoonstelling van de erkende fotografe Susanne Hoff. Leon leeft samen met zijn vriendin Maya en hun relatie zit goed. Op een avond, geobsedeerd door zijn fotografische ambities, gaat hij op stad en fotografeert zwervers, delinquente jongeren in een metro, die een aziatisch meisje lastig vallen. Enkele dagen later vermelden de krantekoppen dat het meisje in kwestie spoorloos verdwenen is. Hij meldt zich aan bij de politie maar vindt geen gehoor. Dan neemt hij zelf het heft in handen en observeert een sprakeloze man die hij volgt tot in het abattoir. Hij is ervan overtuigd dat die man veel met die verdwijningen te maken heeft en volgt hem tot in de metro. Daarna begint een hallucinante afdaling naar de hel.

MMT blijft trouw aan de motieven van Barker. De situaties waarin zijn personages belanden zijn altijd het gevolg van dominerende obsessies. Daarna is er geen weg meer terug. De film bekijkt zich als een nachtmerrie op klaarlichte dag, met een zorgwekkende sfeer, onsamenhangende details en surrealistische situaties ten top. Het is goor, smerig en erg gewelddadig. De regisseur doseert de misselijkmakende en erg bloedige scènes en overdrijft nooit. Hij laat zijn personages hun nachtmerrie beleven en neemt de tijd om hen te volgen in hun wanhopige pogingen om in de realiteit te blijven. Vinnie Jones speelt een zwijgzame reus, Mahogany, die op kille wijze zijn slachtoffers afmaakt met hamer en vleeshaken, en de spilfiguur van het verhaal is. Zijn aanwezigheid is enerverend, en wanneer Leon en Mahogany oog in oog komen te staan, wordt het zelfs erg spannend. Want elk vervoermiddel heeft een bestemming. Waar gaat deze metro naartoe? Het is een geslaagde horror die nu en dan wat trage momenten kent door zinloze pogingen tot het uitbreiden van de korte novelle van Barker. Ondanks het zwakke verhaal staat MMT zeker garant voor een avondje hevig griezelen.