zaterdag 14 augustus 2010

The Collector (2009)

Regie : Markus Dunstan
Genre : Horror / Thriller
Acteurs : Josh Stewart, Andrea Roth, Michael Reilly Burke, Juan Fernandez,...
Speelduur : 90 min.

Eigenlijk eens een goede, ontzettend spannende horrorfilm, een genre waar mijn eisen nogal hoog liggen en waar Collector toch wel aan beantwoord. Oppervlakkige en sadistische films als Saw en de remakes van de Texas Chainsaw Massacre worden zomaar eventjes voorbijgestoken door deze film die toch meer inzet op terreur dan op gore.

Het begint met een echtpaar die een box ontdekken in een dreigend overkomende villa, en daarop aangevallen worden door een onbekende. Arkin is een oplichter die in geldproblemen zit. Hij wordt gechanteerd door de schuldeisers van zijn vrouw en gedwongen om in te breken in het grote landhuis van zijn baas, in feite de villa die je helemaal in het begin ziet. Hij komt er al snel achter dat hij niet alleen zit in dat huis. De inwoners worden gegijzeld door een sadist die het huis voorzien heeft van dodelijke booby traps. Arkin komt er al snel achter dat het wel eens een moeilijke opdracht zou kunnen zijn om het huis uit te gaan, vooral wanneer de killer begint door te hebben dat er nog iemand vrij rondloopt.

De spanning ligt door het zenuwslopende kat-en-muisspelletje erg hoog, zelfs ondanks de voorspelbare kills blijf je in spanning omdat er om iedere hoek een valstrik kan loeren. Dunstan gebruikt goede effecten, zoals die groene zieke oogjes van de Collector en het realtime filmen van de scènes. Het einde is volgens het boekje, maar kon de pret niet meer bederven. Liefhebbers van goede horror... loop naar uw dichtsbijzijnde DVD-boer en beleef anderhalf uur hevig griezelen.