woensdag 4 augustus 2010

Rampage (2009)

Regie : Uwe Boll
Acteurs : Brendan Fletcher, Shaun Sipos, Michael Paré, Matt Frewer,...
Speelduur : 85 min.

Ja maar ho, dit is misschien een film van Uwe Boll, door het publiek uitgeroepen tot één van de slechtste regisseurs ooit, maar dit is wel een knaller van een thriller. Ik moest vooral denken aan een andere film, namelijk "Falling Down" van Joel Schumacher, waarin de stoppen van een doodgewoon individu ook volledig doorslaan.

Bill Williamson is een jongen die in een saai stadje met kortzichtige inwoners leeft, omringd wordt door overbezorgde ouders, en overladen wordt door massa's pessimistisch nieuws over globale opwarming en andere wereldellende. Zijn idee van de wereld is dus niet al te positief, en zijn drijfveer is : iets veranderen en de massaconsumptie aanpakken, die in zijn ogen verantwoordelijk is voor al die ellende. Hij ontwerpt een pak in kevlar, bewapent zich tot de tanden en begeeft zich richting stad waar hij iedereen die hem in de weg loopt neerknalt.

Boll zorgt voor een asociale film, waar iedereen het loodje legt onder de kogels van een anti-held, een slachtoffer van de maatschappij. Het is doordacht, want Rampage is meteen ook een gevaarteken voor extremisme, voor massaconsumptie, en een aanklacht tegen sensatiemedia. Als fictie is de film ontzettend goed geregisseerd met vaak knappe effecten (het geluid dat weerklinkt alsof je zelf de helm op hebt) en een duizelingwekkende camerastijl, maar de manier waarop de daden van die jonge psychoot gelegitimeerd werden vond ik politiek niet correct. Het is allemaal zwartgallige humor natuurlijk en iedere goed bij het hoofd zijnde kijker zal de nodige korrel zout erbij nemen. Al staat een verwittiging hier niet misplaatst : het is een erg heftige film.