maandag 2 augustus 2010

Boys Don't Cry (1999)

Regie : Kimberley Pierce
Acteurs : Hillary Swank, Chloë Sevigny, Peter Sarsgaard, Brendan Sexton III,...
Speelduur : 118 min.

Pakkend drama met een Hillary Swank die een mannelijk personage neerzet in het lichaam van een vrouw. Pierces alternatieve werkje stelt de dubbelzinnige seksuele identiteit in vraag en de sociale acceptatie ervan, want het macho-milieu waar Brandon Teena zich in beweegt is doorslaggevend voor wat er met haar zal gebeuren.

Het echtgebeurde verhaal van Brandon Teena speelde zich af in het begin van de jaren '90 in een verloren uithoek van Nebraska. Ze is een vrouw maar wil een man zijn. In een bar begint ze met te flirten met Candace, en dit leidt bijna tot een cafégevecht. Brandon kan het hoofd bieden, mede door de tussenkomst van John Lotter. Via hem maakt ze maakt kennis met Lana, die covers zingt in een andere rokerige bar, en er ontstaat een verwarrende relatie tussen hen. Lana is namelijk niet lesbisch maar valt toch voor de mannelijke aanpak van Brandon. Brandon leeft nu in een groepje waarin ook de kleine crimineel Tom Nissen aanwezig is. Wanneer Brandon door de politie opgepakt wordt voor het gebruik van een valse identiteit beginnen de problemen pas.

Boys Don't Cry, een titel geïnspireerd door de gelijknamige titel van The Cure, is sober in beeld gebracht en kwam tot stand met beperkte budgettaire middelen. Dat weerhield de film er niet van om heel wat prijzen in de wacht te slepen en de carrière van Swank te lanceren, die zich toen nog geen zorgen hoefde maken over haar filmkeuzes of imago. De kalvarie van het het verschillend zijn wordt pakkend in beeld gebracht en slalomt van ontroerend naar rauw. Het is een film die de zintuigen verwart en die ingewortelde vooroordelen provoceert, maar als kijker gaat het er vooral om om de inspanning te doen om een personage als Brandon Teena te begrijpen en te accepteren. Wat haar "vrienden" niet kunnen. Verklaringen voor haar moord zijn er niet, er zijn alleen maar de motieven van een pornografieke cultuur waarin het beeld van de vrouw teveel gestereotipeerd wordt. Het acteerwerk en de vertelstijl zijn top, en toch steken enkele scènes zwak af in het geheel. Zo kwam het me vaak voor dat Brandon Teena nogal onbezonnen omging met wie ze was. Ik had nooit de indruk dat die last om een man te willen zijn zwaar doorwoog in haar leven. Verder had ik ook wat problemen met die sobere stijl, die Boys Don't Cry op visueel vlak niet over de streep trekken.

Vinny's Rating : 6,5/10