zondag 15 maart 2009

Cube (1997)

Regie : Vincenzo Natali
Acteurs : Nicole De Boer, Maurice Dean Wint, Julian Richings, Andrew Miller,...
Speelduur : 90 min.

Nu en dan duikt er een film op, die verrast door zijn originaliteit met een low-budget aanpak. "Cube" is zo'n gevalletje. Met minimale middelen gemaakt, scheppen beeld en verhaal een claustrofobische thriller over een groep mensen die gevangen zitten in een gigantische kubus.

De zeven mensen die elkaar in de kubus ontmoeten, weten niet waarom ze daar zitten. Zijn ze het slachtoffer van een overheidsexperiment, zijn ze in handen van gestoorde gekken gevallen? Niemand kent het antwoord. Ze moeten alleen zien te overleven, want bepaalde kamers in de kubus zijn voorzien van dodelijke valstrikken, die geactiveerd worden door hitte- en geluidssensoren. En dan ontdekt Leaven, die wiskundig heel erg begaafd is, een logica. Tussen twee kamers door staan cijferreeksen op de kubus. De kamers met priemgetallen zijn kamers met valstrikken. Wat nog meer creepy is : de kamers kunnen bewegen, en er is slechts één enkele weg naar buiten. Niet alleen de kamers brengen hun inspanningen in moeilijkheden. Ze moeten ook vechten tegen hun angst en hun langzame afdaling in hun persoonlijke waanzin.

Het geniale aan "Cube" is zeker niet het acteerwerk. Dit is matig, maar Natali kwam op de proppen met een sterk plot, dat de geloofwaardigheid en logica van het geheel versterkte. Met deze beperkte middelen, weet hij veel kanten op te gaan. Wie zijn die mensen? Hoe bereiken ze de uitgang? Wie heeft die kubus gemaakt? We krijgen niet op alle vragen een antwoord, maar zijn na de film in staat om hypotheses uit te drukken die een zekere zin hebben. "Cube" is ook spannend en maakt van elke beweging naar een andere kamer een zenuwachtige ervaring. Dat voor de film slechts één enkele ruimte gecreëerd werd is des te opmerkelijker aan de film, en getuigt van een slimme creativiteit. Natali gebruikte licht, camera-effecten, en natuurlijk onze eigen verbeelding, om dit labyrint onmetelijk groot te maken.