donderdag 19 maart 2009

Sorcerer (1977)

Regie : William Friedkin
Genre : Avontuur
Acteurs : Roy Scheider, Bruno Crémer, Francisco Rabal, Amidou,...
Speelduur : 121 min.

"Sorcerer" is geen fantasy film zoals zijn titel misschien doet vermoeden. Deze film van Exorcist-regisseur William Friedkin is één van zijn minst bekende werken. De release ervan werd overschaduwd door de gigantische belangstelling van "Star Wars", die gelijktijdig uitgebracht werd. Deze avonturenfilm, een remake van het Franse "Le Salaire de la Peur" uit 1953, is dan ook onopgemerkt voorbij gegaan, maar bezit al veel jaren een cultstatus.

Vier schurken moeten allen uit hun land wegvluchten voor de misdaden die ze begaan hebben. Kassem is een Palestijnse terrorist, Victor Manzon (Crémer) is een investeerder die zijn torenhoge schulden niet kan terugbetalen en Jackie Scanlon (Scheider) is op de vlucht voor een mafiabaas, wiens broer hij vermoordde tijdens een overval. De vierde is een sinistere en schijnbaar rijke zakenman.
Alle vier stranden ze onder een valse identiteit in een godvergeten gat in een niet nader bij naam genoemde bananenrepubliek, waar ze klussen om te overleven in de illegaliteit. Wanneer een olieveld in brand schiet, is er slechts één oplossing om de brand te stoppen : alles doen instorten met explosieven. Maar de voorraad dynamiet, die al te lang in de jungle ligt, vertoont lekken van nitroglycerine. De toezichter huurt de vier mannen in om het gevaarlijke goedje met twee vrachtwagens te gaan halen, met gevaar voor hun eigen leven. Op die tocht duiken allerlei obstakels op... als ze slagen krijgen ze een vette cheque en het burgerschap...

Het verhaal levert spannende momenten op, vooral in de tweede helft, wanneer de criminelen zelf oog in oog staan met de dood. Het geheel speelt zich af ver van alle beschaving, op een plaats met louche figuren, weinig infrastructuur, en waar drank en werk de enige tijdsverdrijven zijn. Een typische cocktail voor een avonturenfilm. Scheider speelt hier niet zijn sterkste rol (de rol moest oorspronkelijk naar Steve McQueen gaan) en heeft geen sympathiek imago. Hij wordt weggeacteerd door de Franse Bruno Crémer, die heel wat meer présence heeft, maar de kans niet krijgt om zijn talent uit te leven.
Hoewel het acteerwerk wat te wensen overlaat, weet Friedkin opnieuw hoe hij het publiek op de rand van zijn stoel krijgt. De scène, waar de vrachtwagens over een primitieve hangbrug moeten met hun kamions vol nitro, is minutieus in elkaar gestoken en spannend tot op de seconde. De film duurde vrij lang voor hij startte, met een uitgebreide uitleg hoe de boeven in de tropen beland zijn. De tweede helft maakte veel goed en zorgde voor spetterend avontuur. Hij ziet er nu wat verouderd uit in zijn fullscreen versie, en wacht nog steeds op een remasterisatie. Ik wacht alvast op de dag dat ze die film nog eens in een nieuw kleedje steken.