zondag 1 maart 2009

Southland Tales (2006)

Regie : Richard Kelly
Genre : Komedie / Science Fiction
Acteurs : The Rock, Sarah Michelle Gellar, Seann William Scott, Justin Timberlake,...
Speelduur : 144 min.

"Southland Tales" was één van de meest pijnlijke ervaringen die ik als kijker heb meegemaakt. Ten eerste omdat de dialogen zo ingewikkeld zijn, dat ze zinnig lijken, en onder de oppervlakte in feite totaal geen betekenis hebben. Ten tweede omdat de film zich voortdurend serieus neemt met bijbelse uitspraken en een ongelooflijk hoog budget ingezet heeft op een onsamenhangende hoop onzin. Ten derde omdat de film bijna 2 h 30 duurt en je echt het gevoel heeft, dat je je tijd hebt verspeeld. Ten vierde omdat de acteerprestaties zeer ondermaats zijn. Zowat alle personages zijn zielloos, mechanisch, droog, absurd. Om al deze redenen vond ik "Southland Tales" slecht.

Het publiek heeft duidelijk deze film evenmin gesmaakt en voor de studio's is het een verliespost geworden. Wat had Kelly dan wel gedacht? Dat hij het gezonde verstand van het publiek kon beledigen met een verhaal die geen kop noch staart heeft. Want laat het wel duidelijk zijn dat ik hier moeilijk het plot kan neerschrijven, terwijl elke film verondersteld is om een verhaal te hebben. Alles blijft hier vaag. Het gaat over een politieke strijd tussen een centraal controlerend bestuur, USident, die in strijd is met een neofascistische groepering. Het gaat ook over een man, Boxer Santaros, die spoorloos verdween en dan terugkeert onder de levenden met geheugenverlies. Het gaat over een porno-actrice die haar eigen TV-show presenteert en ook de minnares is van Santaros. Het gaat over een groep wetenschappers rond baron Von Westphalen, die de exploitatie van een nieuwe energiebron, de "Fluid Karma" beheren, een energiebron die trouwens eveneens voor een storing in het ruimte-tijdcontinuum zorgt.

Het gaat over veel, en over niks. Want deze talrijke verhaallijnen ontmoeten elkaar niet, waardoor het vinden van een rode draad zo goed als niet mogelijk is. Eerlijk toegegeven, ik heb er niks van begrepen. Dat het aan mijn denkvermogen scheelt, daar ben ik ook van overtuigd. Kelly vertelt in raadsels en in gecodeerde taal. Hij vergeet ook meer duiding te geven rond gebeurtenissen en personages. Het geheel heeft geen doel, geen richting en geen boodschap. Dat komt vooral omdat hij besliste om de eerste drie hoofdstukken van de film, die in comicvorm bestaan, niet te verfilmen. Een grote blunder !
Je mag dan misschien zeggen : "Met een tweede of derde kijkbeurt ontdek je nieuwe elementen", daar is een film niet voor gemaakt. Ik kijk een film om te ontspannen, niet om te analyseren als een zwaar wetenschappelijk werk. Deze film krijgt een diepe buis, mede omdat de makers toch geloofden dat deze chaos het publiek zou meekrijgen.

Vinny's Rating : 1/10