zondag 29 maart 2009

Cypher (2002)

Regisseur : Vincenzo Natali
Genre : SF Thriller
Acteurs : Jeremy Northam, Lucy Liu, Nigel Bennett, David Hewlett,...
Speelduur : 95 min.

"Cypher" is niet de eerste film die over hersenspoelingen in een futuristisch kader handelt. "Total Recall" van Verhoeven en "Johnny Mnemonic" gingen deze minder gekende film al vooraf. Regisseur Natali ("Cube") gebruikt opnieuw minimale decors en verstandig camerawerk om zijn thriller toch boven het gemiddelde te laten uitstijgen. Verder had de film ook iets van "The Game" met Michael Douglas in zich.

Morgan Sullivan wil zijn saaie leventje in de buitenwijken inruilen tegen een spannender bestaan. Hij neemt de identiteit van Jack Thursby aan bij de firma Digicorp, en wordt door hen gebruikt om aan bedrijfsspionage te doen bij hun concurrenten, waarvan Sunways de belangrijkste is. Hij woont saaie lezingen bij en ontmoet een intrigerende vrouw, Rita Foster, die hem onthult dat hij door Digicorp gehersenspoeld wordt tijdens de lezingen. Indien ze ontdekken dat hij niet gehersenspoeld is zoals het hoort, dreigt hij geliquideerd te worden. Om zich te beschermen laat hij zich inhuren door Sunways. Hoe dieper hij betrokken wordt, hoe moeilijker het lijkt om zijn identiteit te behouden.

Het eerste half uur van "Cypher" viel wat tegen. Het leek alsof het verhaal maar niet uit de blokken wilde komen. Gelukkig herneemt de film zich en wordt het alsmaar spannender, want we willen weten hoe het in elkaar zit. Het einde vond ik dan te ver gezocht, te kunstmatig en ongeloofwaardig bij het plot passen. Natali toont wel aan dat hij goede keuzes kan maken. De steriele decors en het felle kleurgebruik zijn bijna eigen signaturen en naar cameragebruik toe, verbergt hij vaak wat er rondom Northam gebeurt, hoewel Natali nu en dan een glimp toont van die omgeving, die hem gadeslaat. Hij creëert effecten met eenvoudige middelen. Het verhaal zit niet altijd goed in elkaar, maar de film heeft tenminste een eigen look, en dat is al heel wat.

Vinny's Rating : 6/10