vrijdag 3 april 2009

The Island at the top of the World (1974)

Regie : Robert Stevenson
Genre : Avontuur
Acteurs : David Hartman, Donald Sinden, Mako, Jacques Marin,...
Speelduur : 90 min.

"Island at the top.." is een oubollige avonturenfilm, die teruggrijpt naar de atmosfeer van de werken van Jules Verne. Het is de reis van een rijke man, die zijn verdwenen zoon gaat opzoeken aan de Noordpool. Hij is daarbij vergezeld door eenvertaler-historicus, prof. Ivarsson. Om de reis te volbrengen, gebruiken ze de "Hyperion", een soort Zeppelin die Dr.Ross kocht van zijn Franse uitvinder. In plaats van zijn zoon terug te vinden, ontdekt Ross een kolonie vikings, die al eeuwenlang geïsoleerd leven in een vulkaankrater. De vikings zijn niet bepaald gelukkig dat "buitenstaanders" hem hebben gevonden, en onder invloed van eenboosaardige priester, de Godi, worden ze ter dood veroordeeld.

Hoewel de film in 1974 gemaakt geweest is, zijn de special effects zo flauw, dat hij er wel 20 jaar ouder uitziet. Het is geen compliment voor een film, maar ik wil er toch aan toevoegen dat de makers toch hun best gedaan hebben om er iets moois van te maken. Vooral de decors waren bij momenten toch wel oogstrelend, en de muziek van Maurice Jarre is passend zoals gewoonlijk. Verder zit het verhaal vol naïviteit dat het zelfs niet spannend meer wordt. Welke gevaarlijke situatie ze ook tegenkomen,ze wandelen er precies met de glimlach door. Vooral die historicus was irritant op dat vlak. Ook het basisidee van de vikings is niet goed uitgewerkt : de interactie met het verloren volk is te kort en de regisseur buit deze interessante situatie niet voldoende uit. Nog voor we ondergedompeld zijn in die verloren wereld, slaan de personages al op de vlucht. De eskimo, gespeeld door de Japanse acteur Mako, is een racistische uitbeelding van de achterlijke inuit.

Dit is het type film die je op kerstdag of nieuwjaardag bekijkt omdat er toch niks anders te doen is. Zou ook passend zijn in een nonnenklooster door zijn heel conservatieve karakter. Ook de jeugd zal hier lak aan hebben (behalve de allerjongstendan), want die zijn inmiddels veel meer gewend.

Vinny's Rating : 4,5/10