dinsdag 7 april 2009

Entre les Murs (2008)

Regie : Laurent Cantet
Acteurs : François Bégaudeau, Nassim Amrabt, Laura Baquela,...
Speelduur : 128 min.

Mijn 100e review gaat naar de winnaar van de Gouden Palm in Cannes uit 2008. "Entre les Murs" werd door de jury tot beste film gekozen. Hoewel geacteerd, ervaren we de film als een documentaire. Nochtans is het een vrij sobere film, die ver van de mainstream af ligt en maatschappelijke dialoog wil uitlokken over het onderwijs in een multiculturele samenleving. Daarvoor deed Cantet beroep op het improvisatietalent van een groep jongeren. Auteur François Bégeaudeau, die het boek schreef, speelt zijn eigen rol als leraar. Het verhaalgedeelte kan ik erg kort samenvatten : François is leraar Frans in een school in de buitenwijken van Parijs, gekend voor zijn omvangrijke allochtonenbevolking en sociale miserie. De jongeren zitten niet tegen hun zin in klas, maar zijn op een leeftijd gekomen, waarin ze alles en iedereen in vraag stellen, van het onderwijs als institutie tot hun leraar zelf. Vele thema's worden aangeboord en François doet zijn best om hen iets bij te brengen. Gauw moet hij, als gevolg van conflicten met enkele probleemgevallen, zijn methodes herzien en leert hij, dat empathie een veel beter instrument is dan autoriteit...

Ik vond het een scherpe gedragsanalyse van de tiener en tegelijk een eerbetoon aan het moeilijke beroep van leraar. Respect voor de onderwijzers, die elke dag geconfronteerd worden met verbaal geweld, probleemleerlingen en pedagogische dilemma's. Pas wanneer problemen in een disciplinaire commissie terechtkomen, beseft de leraar dat hij uiteindelijk beslist over leven en lot van iemand. Cantet leert ons op zeer duidelijke wijze begrip op te brengen voor beide partijen en ziet af van zwart-wit standpunten. Leraars kunnen, evenals leerlingen, fouten maken die voortspruiten uit de menselijke natuur.

De tieners zoeken waardering voor wie ze zijn en zoeken verward naar een eigen identiteit. De klas is een micro-maatschappij, waarin de raciale en sociale diversiteit weerspiegeld is, en waarin François met veel tact evenwicht in brengt. Het beroep van leraar is leven van moment op moment. De zoektocht naar identiteit botst natuurlijk met een conservatief onderwijssysteem, dat autoriteit en uniformiteit uitstraalt om haar doel te bereiken, en geen rekening houdt met de persoonlijke (zeg maar hormonale) ontwikkelingen van de pubers.

"Entre les Murs" is een interessante film die de klas omtovert in een laboratorium, waar we sociaal gedrag observeren. De types leerlingen en het puberaal gedrag waren erg herkenbaar, al vond ik de klassituaties en machtsverhoudingen niet altijd realistisch. Het leek soms meer op een psychologisch discussieforum dan een omgeving waar les wordt gegeven.