zondag 12 april 2009

Milk (2008)

Regie : Gus Van Sant
Acteurs : Sean Penn, Emile Hirsch, James Franco, Josh Brolin,...
Speelduur : 128 min.

Nee, deze film is geen propaganda over de voedingswaarde van verse melk. De vreemde titel refereert naar een man, die zowat de meest geëngageerde homo was in de Amerikaanse geschiedenis. Hij is een figuur, die minder bekend is in Europa. Nochtans betekende hij heel wat in zijn tijd en zorgde zijn strijd voor gevolgen voor de hele wereld.

San Francisco in het begin van de jaren '70. Harvey Milk is homo, en hij leeft samen met zijn vriend Scott. Samen openen ze een winkel in Castro Street. Het leven is niet makkelijk voor de homo's. De kerk is intolerant tegenover hen en ziet hen als een gevaar voor samenleving en kinderen. In het seutige Amerika worden ze even sterk gediscrimineerd als de zwarten. Anita Bryant, een countryzangeres die onophoudelijk de gay-gemeenschap stigmatiseert, en de conservatieve extremist James Briggs willen allebei een voorstel door laten gaan die homo's het recht ontzeggen om leraar te worden, en om huizen te bezitten. Het omstreden Voorstel 6 is het voorwerp van de strijd van Milk. Die strijd begon voor hem al veel vroeger, toen hij in zijn eigen buurt gediscrimineerd werd, en hij dreigingsbrieven ontving, vermoedelijk van de lokale politie. Milk mobiliseert stilaan de volledige homogemeenschap in Castro Street, stort zich in de lokale politiek en met verstand gaat hij het debat aan met de conservatieve vleugel. De burger geeft hem stilaan krediet en schaart zich achter zijn overtuigingskracht en duidelijke argumentaties. Hij wordt verkozen tot gemeenteraadslid.

Het leven van Milk neemt daarna een dramatische wending aan. Hij wordt doodgeschoten door een gefrustreerde ambtscollega, Dan White. Daarop volgde een witte mars ter zijn herinnering. Sean Penn overtuigt als homo. De acteur blijft mij verbazen en bewijst opnieuw, dat hij een monumentaal talent bezit. Zijn Oscar voor beste acteur is werkelijk verdiend. De Harvey Milk uit de film is een echte demagoog, die met zijn enthousiasme iedereen achter zich krijgt. Hij is vooral een man die wist waarvoor hij streed, en die de homoseksuele gemeenschap een plaats in de maatschappij wilde geven. "Milk" is ook een stimulerend lesje politiek. Dat waren nog eens tijden, toen massa's op straat betoogden voor hun rechten. Het deed me heel even terugdenken aan "Germinal", die ik in januari reviewde. "Milk" is minder socialistisch dan "Germinal" maar daarom niet minder politiek met zijn democratische boodschappen. Naast Sean Penn vinden we James Franco terug, als zijn vriendje die het engagement van Milk privé niet aankan. Emile Hirsch, die de sterren van de hemel speelde in "Into The Wild" blijft hier op de achtergrond. Van Sant vult het verhaal aan met archiefbeelden en plaatst ze op een gepaste manier in het verhaal. Dat verhoogt natuurlijk de authenticiteit van het geheel, en bewijst meteen dat hij het onderwerp beheerst. Een interessante en stimulerende film is dit.

Vinny's Rating : 9/10