zondag 19 april 2009

Oorlogswinter (2008)

Regie : Martin Koolhoven
Genre : Drama
Acteurs : Martijn Lakemeijer, Yorick Van Wageningen, Jamie Campbell Bower,...
Speelduur : 103 min.
Meer info : http://www.imdb.com/title/tt0795441/


Als jonge knaap van 10 of 11 (inmiddels toch al een kwart eeuw geleden) las ik dit boek van Jan Terlouw. De tijd heeft mijn herinneringen aan het boek gewist. De film bracht de sfeer van Terlouw goed naar voor in mijn eerste Nederlandse film sinds tijden. Het is een drama dat zich afspeelt tijdens de bezetting onder de Duitsers, in een koude winter tijdens de oorlog.

Michiel Van Beusekom is de zoon van de burgemeester. Hij is gefascineerd door het verzet en bewondert vooral zijn oom Ben. Zijn beste vriend Dirk wordt door de Duitsers opgepakt. Hij gaf aan Michiel de locatie van een schuilplaats. Hij vindt er een Engelse piloot, Jack, die daags ervoor neergestort was in de buurt. Michiel brengt hem eten en maakt zich onbewust medeplichtig aan verzetsactiviteiten. Om Jack te verzorgen betrekt hij ook zijn zuster Erica erbij, die verpleegster is. Niet veel later wordt een Duitser gedood in de buurt. De vader van Michiel wordt opgepakt als voorbeeld en dreigt gefusilleerd te worden...

Voor een tienerfilm vond ik hem vrij ernstig. Koolhoven doet aardig zijn best maar faalt op doorslaggevende momenten. De momenten van tederheid en drama wisselen elkaar af. Te snel echter, want hij neemt de tijd niet om de emotie in ons los te krijgen. De scène waar de vader zijn zoon leert scheren vond ik zéér sterk maar juist iets te kort. Ik miste een dergelijke interactie met oom Ben, want de film wou nu net de nadruk leggen op hun speciale band. Koolhoven deed het niet en liet een kans liggen om drama te scheppen. De film was goed op dreef, maar zakte als een pudding ineen op het einde waardoor het gewenste effect uitbleef.


Vinny's Rating : 6/10

Geen opmerkingen: