maandag 27 april 2009

Carlito's Way (1993)

Regie : Brian De Palma
Genre : Misdaad / Drama
Acteurs : Al Pacino, Sean Penn, Penelope Anne Miller, John Leguizamo,...
Speelduur : 144 min.

"Carlito's Way" is in mijn ogen één van de mooiste gangsterfilms ooit. Daar zijn talrijke redenen voor. Het verhaal verschilt niet zoveel van andere films. Opnieuw gaat het over vriendschappen die verraden worden en woelige liefdes. De vormgeving is schitterend en De Palma geeft leven aan de seventies door middel van een indrukwekkende soundtrack.

Carlito Brigante komt na 5 jaar cel vrij dankzij de inspanningen van zijn advocaat, David Kleinfeld. Carlito is niet van zins om terug te keren naar die plaats, en besluit om uit de "business" te stappen. Hij baat een discotheek uit voor rekening van een oude kennis, Saso.
Al snel haalt zijn verleden hem in. Hij is misschien wel veranderd, zijn criminele vriendjes niet. Hij wil maar één ding : genoeg geld inzamelen om met zijn geliefde Gail voorgoed naar Florida te verhuizen. Het gevaar loert in een hoek die hij niet verwachtte. Kleinfeld wordt door een Italiaanse maffiabaas gedwongen om een ontsnappingsoperatie op touw te zetten. De slijmerige advocaat had inderdaad heel wat geld van deze maffiabaas in zijn zakken gestoken, hopend dat hij nooit zou vrijkomen. Kleinfeld roept de hulp van Carlito in...

Schitterend gebracht verhaal, over een ex-gangster die met de beste wil van de wereld ingehaald wordt door zijn verleden als misdadiger. De Palma gebruikt indrukwekkende cameratechnieken om het geheel een tijdloos cachet te geven. Op een bepaald moment naar het einde toe zit Pacino samen aan tafel met drie Italiaanse gangsters. De camera draait een hoek van 360° en geeft een dreigende indruk. Wanneer hij bij zijn vriendin Gail op bezoek gaat, richt de lens zich op de spiegel, waar ze halfnaakt en uitdagend te zien is. Of nog in de eindscène in het station, waar de camera hem op de voet volgt. Allen scènes die indruk maken en onuitwisbaar zijn. Ook het verhaal wordt vloeiend verteld, en werkt als een wurgkoord die strakker rond Carlito's nek wordt aangespand. Op het einde is duidelijk dat zijn uiteindelijk lot bepaald werd door een moreel juiste keuze maar in zijn wereld zijn geen moreel juiste keuzes zoals blijkt. De wetten van de misdaad volgen een eigen weg. Ook het personage van Sean Penn past in die invalshoek. De soundtrack voegt een schitterende seventies sfeer toe, waardoor De Palma schaarser te werk kon gaan met decors. Het is ook een film die voor elke acteur schitterende rollen in petto heeft, tot de kleinste vertolkingen, zoals die van Viggo Mortensen en John Leguizamo. Werkelijk een dijk van een film... een onuitgeroepen klassieker.

Vinny's Rating : 10/10