maandag 29 september 2008

Blue Thunder (1982)

Regie : John Badham
Genre : Actie
Acteurs : Roy Scheider, Malcolm McDowell, Warren Oates, Daniel Stern
Speelduur : 109 min.

John Badham is een regisseur, die meermaals het thema van de gevaren van militaire bewapening centraal zette in zijn films. “WarGames” en “Short Circuit” zetten het leger braafjes in hun blote billen, wanneer in de eerste film een tiener de derde wereldoorlog ontketent, en in de tweede film een robot een eigen leven gaat leiden.

“Blue Thunder” is een minder lichte film wat dat betreft, omdat Badham rechtstreeks de geheime operaties van de overheid in een slecht daglicht stelt. Roy Scheider, de bijna legendarische Martin Brody uit “Jaws” speelt de rol van Frank Murphy, helicopterpiloot voor de politie en ex Vietnamveteraan die nog steeds gekweld wordt door post-traumatische oorlogsherinneringen. Hij krijgt een groentje aan zijn zijde, Lymangood, met wie hij het wel kan vinden. Zijn superieurs wijzen hem aan om een nieuwe high tech spionagehelicopter, de “Blue Thunder” te testen. Hij loopt daarbij terug zijn vijand uit de Vietnam oorlog tegen het lijf, kolonel Cochrane. Murphy en Lymangood ontdekken dat de Blue Thunder een wapen van de geheime diensten is, met de bedoeling om politieke tegenstanders uit te schakelen. Omdat hij hun geheim kent, willen Cochrane en andere hoge overheidsfunctionarissen hem uit de weg ruimen.

Het verhaal mag dan losjes in elkaar zitten, de actie is uitstekend voor die tijd. Vooral het laatste half uur is “Blue Thunder” een film waarbij je letterlijk de adem ophoudt. Ik kan me niet herinneren dat er een langere achtervolging in de lucht is dan in deze film. Scheider is gedwongen om in de lucht te blijven hangen voor een duel tegen diegenen die hem willen uitschakelen. Dit is een wat naieve film met heel wat schoonheidsfoutjes, maar uitstekend entertainment met een thema die de Amerikaanse Hollywoodmachine heel graag uitbuit.