zaterdag 27 september 2008

Something Wild (1986)

Regie : Jonathan Demme
Genre : Komedie
Acteurs : Melanie Griffith, Jeff Daniels, Ray Liotta, ...
Speelduur : 109 min

Nog voor « Silence of the Lambs » regisseerde de kameleontische regisseur Jonathan Demme deze film, die we moeilijk in een vast genre kunnen indelen. “Something Wild” begint als een komedie, waarin een saaie zakenman, Charlie Driggs, in allerlei maffe situaties belandt door toedoen van een vrijgevochten seksmachine, Lulu genaamd, en die wat doet denken aan Madonna in de jaren ’80. Eerlijk gezegd is het plot wat warrig en ongeloofwaardig want er is geen enkel aanknopingspunt die ons vertelt waarom Lulu plots Driggs overtuigt om met haar de baan op te gaan. Voor haar is het misschien haar manier van leven, voor hem is het de potentiële realisatie van zijn erotische fantasieën. Ze brengt hem naar een klasreünie, waar ze Ray tegen het lijf lopen, haar ex-vriend die pas uit de gevangenis is voor gewapende overvallen. Ze doet zich voor als Charlies echtgenoot, en dat maakt Ray razend jaloers.

Van avontuurlijke komedie, waarin Driggs zich in een erotische fantasie waant, glijdt de film stilaan af in een gewelddadige thriller die voortdurend verdergaat op onvoorziene wendingen. Een blootscène en het harde geweld op het einde kostten de film een R-rating. Melanie Griffith en Jeff Daniels zorgen voor een chemie die werkt, en Ray Liotta, die een sterke ondersteunende rol speelt als Griffiths gevaarlijke ex-vriendje, geeft het beste van zichzelf in een prestatie, die heel waarschijnlijk door Martin Scorsese zelf werd gesmaakt, waarna hij in 1989 gecast werd in “Goodfellas”. Demme koos voor een erg muzikale soundtrack, waarin reggae, de muziek van de vrijheid een vooraanstaande rol speelt. “Something Wild” heeft alles van een echte 80s film.