dinsdag 23 september 2008

Veronica Guerin (2003)

Regie : Joel Schumacher
Acteurs : Cate Blanchett, Ciaran Hinds, Gerard McSorley, Brenda Fricker

In 1996 werd de Ierse journaliste Veronica Guerin vermoord in haar auto, toen ze de activiteiten van een bende drugsmokkelaars te veel in de publieke belangstelling bracht. Guerin was een heethoofdige journaliste voor de “Sunday Independent”, één van Ierlands meest gelezen kranten. Ze besloot om het drugsgebruik bij de uitzichtloze jeugd in de schijnwerpers te brengen. Niet alleen tieners, maar ook kleuters worden getroffen. Dankzij John Traynor, een tipgever met connecties in het criminele milieu van Dublin, krijgt ze informatie over Martin Cahill, een brutale en legendarische gangster. Cahill wordt van kant gemaakt door rivalen, en de tips van Traynor leiden tot Gerry Hutch, een jonge drugdealer. Veronica ontdekt vrij vlug dat Traynor haar op het verkeerde spoor zet en dat hij een rijke paardenfokker beschermt, John Gilligan, die heel wat onrechtmatig verkregen eigendommen bezit.

Regisseur Joel Schumacher levert één van zijn betere prestaties en waagt zich aan een film met een meer onafhankelijke stijl. “Veronica Guerin” is low budget, met een sterk en rauw realisme dat op echtgebeurde feiten steunt. Cate Blanchett zet een behoorlijke rol neer als de journaliste met het koppige en opgewonden temperament. Schumacher koos om een film over haar te maken, omdat ze door haar vastberadenheid, en haar wil om de waarheid te vertellen, veranderingen teweegbracht voor haar land. Voelde ze niet dat ze te ver ging in haar onderzoek? Waarschijnlijk wel, en dat vat Veronica Guerins persoon samen. Iemand die tot het einde gaat, ongeacht wat de gevolgen zijn. Wanneer ze op het einde haar lot tegemoet treedt, wordt dit gevolgd door een moment van algemene rouw waarin Guerin, een beetje geforceerd, als martelaar uitgebeeld wordt. Toch een film om niet te missen.
Vinny's Rating : 7,5 /10