maandag 22 september 2008

De Indringer (2005)

Regie : Frank Van Mechelen
Acteurs : Koen De Bouw, Els Dottermans, Maaike Neuville, Axel Daeseleire...
Speelduur : 114 min.

België heeft sinds jaren af te rekenen met een Dutroux-complex. In het onderbewustzijn van ons land zijn pedofilie en verdwijningen op een traumatische manier blijven hangen. Behalve opstappende ministers en lange processen, inspireerden ze ook enkele scriptauteurs. De ethische kwestie of "De Indringer" oude Belgische koeien uit de sloot haalt, laat ik in mijn review buiten kijf. Het is in de eerste plaats een thriller die als dusdanig beoordeeld werd.

Tom Van Sant heeft zijn jonge dochter verloren. Ze pleegde om onverklaarbare redenen zelfmoord. Onbegrip maakt plaats voor de honger naar de waarheid. Hij ontmoet vrij toevallig een meisje op café, Charlotte, die, denkt hij, misschien weet waar hij moet gaan zoeken. Hij kan ook rekenen op inside information van een goede politievriend van hem. Charlotte, die zelf al maanden vermist was, keert terug naar haar dorpje in de Ardennen, Bergmont. Tom volgt haar en komt in een gesloten wereld terecht met flink wat geheimen. Hij leert Erika kennen, een weduwe, die een foto in haar bezit heeft waar Toms dochter op staat. En een vijandige boswachter die hem afraadt om zijn onderzoek verder te vervolgen. Hoeveel mensen weten nog van haar af?

Ik ben er zeker van dat vele kijkers al ver op voorhand overtuigd zullen zijn over de afloop.... maarrrr.. de film verraste me meer dan ik verwachtte.
De regie is op naam van Frank Van Mechelen, die na vele TV-series in beeld te hebben gebracht, een bioscoopdebuut maakt. Zijn stijl is duidelijk Amerikaans, en dat neemt veel eigen inbreng weg. Je merkt dat hij trucs gebruikt die eigen zijn aan Amerikaanse films. De sounds bijvoorbeeld. Soms hoor je de wind huilen, en zie je aan de omgeving geen zuchtje wind. Uhhh?
Het scenario speelt veel op toevalligheden en dat tast de geloofwaardigheid aan.. Zo is het toch wel heel toevallig dat Van Sant via een toevallige ontmoeting met Charlotte een ingeving krijgt om in de Ardennen te gaan zoeken, en dan nog toevalliger in het dorp belandt waar zijn dochter zelf ooit geweest was, zonder dat hij er zelf van afwist. Toch wel bizar voor een vader die zo om zijn dochter geeft.

Los van deze contradicties kan “De Indringer” erdoor. Koen De Bouw is een talentvolle acteur, wiens zoektocht naar de waarheid aangrijpt. Zijn acteerwerk is soms te weinig spontaan maar hij is charismatisch genoeg om zijn personage substantie te geven. Els Dottermans speelt een kleine en zelfs weinig essentiële rol in het geheel. Ze luistert naar Toms verhaal, ze heeft een foto van zijn dochter en ze tongzoenen eens. Punt. Over het verdere verloop tussen hen geeft de regisseur zelfs geen aanwijzingen op het einde. De beste rol vond ik die van Maaike Neuville, een 21-jarige actrice die gecast werd voor de rol van Charlotte. Ze gedroeg zich erg natuurlijk en weet het mysterie rond haar personage goed te verhullen. Haar naam op de affiche is verdiend en het is afwachten op haar volgende rollen.