donderdag 25 september 2008

The Forbidden Kingdom (2008)

Regie : Rob Minkoff
Genre : Actie / Fantasy
Acteurs : Michael Angarano, Jackie Chan, Jet Li, Liu Yifei, Collin Chou,...
Speelduur : 104 min

Everybody’s Kung Fu Fighting in Rob Minkoffs « Forbidden Kingdom », een hommage aan de Aziatische beeldcultuur. De oudere Bruce Lee films, de recentere Aziatische films en zelfs de mangastrips vinden een plaatsje in deze actiefilm, die bedoeld is voor een jonger publiek.

Een tiener, Jason (Michael Angarano), die geobsedeerd is door martial arts films, ontdekt een gouden staf in de winkel waar hij Aziatische films huurt. Op dezelfde dag gebruiken een groep gewelddadige jongeren hem om diezelfde winkel te beroven. Hij ontsnapt met de gouden staf aan de boefjes, en tijdens zijn val van het gebouw, raakt hij plots in een mythisch China. Een dronken reiziger (Jackie Chan) vertelt hem het verhaal van de Aapkoning, een onsterfelijke krijger, die door zijn vijand, de “Jade Warlord” in stenen standbeeld omgetoverd werd. De Aapkoning had nog juist de tijd om zijn gouden staf naar een andere tijd te sturen, en de profetie verkondigde dat een reiziger terug zou komen met die staf om hem te bevrijden. Jason begrijpt dat hij de uitverkorene is en heeft één probleem : hij kan niet vechten. Maar de dronken man wil hem dat leren. Naast de dronken man, voegen zich ook een jong meisje, “Golden Sparrow”, die de dood van haar ouders wil wreken, en een mysterieuze monnik (Jet Li) bij hem. Tijdens zijn reis naar het hoofdkwartier van de Warlord, leert Jason ook de geheimen van het kunstvechten.

Oké het klinkt niet nieuw en oké, het einde zal geen verrassing wezen. “Forbidden Kingdom” is een luchtige jongensfilm die je bekijkt voor de (vaak digitale) prachtige beelden. Minkoff zorgt voor een visueel verbluffende regie. Sommige frames zijn buitengewoon schilderachtig en de kleuren zijn fel en aantrekkelijk. Het is ook de eerste film, waar grootmeesters Jackie Chan en Jet Li samen te zien zijn. Om deze ontmoeting te bezegelen, voeren ze een marathongevecht in een tempel, die tot één van de hoogtepunten van de film behoort. Verder is het een fantasierijke mix van coming-of-age op zijn “Karate Kid” met een vleugje tovenarij op zijn “Lord of the Rings” en met gevechten die gechoreografeerd zijn door de man die ook voor de vechtscènes in “Crouching Tiger, Hidden Dragon” instond. De witharige heks, die haar haren als wurgkoorden gebruikt, doet me terugdenken aan “Shinobi”, een videospel uit de lunaparken, waar de boss eveneens hetzelfde deed. Ongetwijfeld haalden de makers ook daar hun inspiratie. Het geweld is choreografisch en wordt nooit bloederig. Het is het type geweld die we vroeger altijd op TV zagen : waarin mensen nooit pijn hebben en onmiddellijk terug op hun voeten staan. Al is het verhaal dunnetjes en zijn de dialogen standaard, “Forbidden Kingdom” is goed in elkaar gestoken en onschuldig entertainment.