zaterdag 14 november 2009

2012 (2009)

Regie : Roland Emmerich
Genre : Science Fiction
Acteurs : John Cusack, Amanda Peet, Chiwetel Ejiofor, Oliver Platt, Woody Harrelson,...
Speelduur : 158 min.

Je weet natuurlijk wat je moet verwachten met films van Emmerich. Denk maar aan Independence Day, Godzilla en The Day after Tomorrow. Groots spektakel, sublieme special effects maar een erg oppervlakkig verhaal. Hier is dat niet anders. Ondanks mijn iets hogere verwachtingen, omdat er uit het onderwerp heel wat te maken valt, ben ik opnieuw van een ontgoochelend bioscoopbezoek thuisgekomen.

De Maya's hadden het voorspeld. Op 21 december 2012 zal de wereld, zoals wij die kennen, tot een einde komen. Wetenschappers beginnen klinkende bewijzen te vinden. De neutrino's ondergaan mutaties die onze aarde binnenin hevig opwarmen. Overheden verzwijgen de feiten om geen paniekreacties uit te lokken, terwijl ze zelf enorme arken bouwen om hun hachje te redden. In deze domino van gebeurtenissen vinden we verschillende personages. Jackson Curtis is een mislukte schrijver, die gescheiden is, en met zijn twee kinderen plant om op camping te gaan in Yellowstone. Adrian Helmsley was één van de eerste wetenschappers die de theorieën over het eind van de aarde overmaakte aan de politici, en alles doet om op een menselijke manier te denken in deze periode waar het ieder voor zich is. En dan heb je ook nog twee Russen, die een fortuin betaalden om in één van de arken te raken. Wanneer de hel losbreekt, probeert iedereen zijn huid te redden.

De special effects horen bij de indrukwekkendste die ik heb gezien : werkelijk, ik heb er woorden tekort voor. Dat is misschien ook de enige reden waaraan 2012 zijn bestaan te danken heeft. Emmerich en zijn medewerkers stelden zich apocalyptische beelden voor, en wisten dat ze opnieuw konden imponeren met zo'n formule. Dan breiden ze daar een flinterdun verhaal rond, want ja, in een film zit je nu éénmaal met een verhaal. Alleen blijkt dat niet zo simpel te zijn. De personages en het hele gebeuren in de film is ongelooflijk oppervlakkig en gevoelloos. Er wordt met woorden als "zelfopoffering", "solidariteit" en "menselijkheid" gegoocheld, terwijl ieder personage zijn vel probeert te redden en de mensen rondom hen als mieren sterven. Geen probleem, zolang de helden er heelhuids van afkomen. Zo fout! Om dan maar van de onwaarschijnlijkheden te zwijgen die Emmerich ons voorschotelt. Dat een tsunami van 1,5 km (wordt in de film gezegd) bijna tot aan de top van de Everest geraakt is te belachelijk. En de uitbarsting van de supervulkaan is ook al zo absurd. Een explosie van die dimensie vernietigt in werkelijkheid in een oogwenk alles. Gelukkig krijgen de helden wel tien minuten de tijd om zich uit te voeten te maken. Het acteerwerk is niet indrukwekkend, maar niemand maalt erom, want it's all about the FX. En op de koop toe lost de "eind-van-de-wereld" belofte de verwachtingen niet in. Kort samengevat : een ramp van een rampenfilm.

Vinny's Rating : 4/10