woensdag 25 november 2009

Inglourious Basterds (2009)

Regie : Quentin Tarantino
Genre : Komedie / Actie
Acteurs : Brad Pitt, Christoph Waltz, Til Schweiger, Diane Kruger, Melanie Laurent,...
Speelduur : 153 min.

Tarantino's persoonlijke versie over de beëindiging van de tweede wereldoorlog is opnieuw stijlvol gevuld met knipogen naar andere films, met geweld, pulp en zwarte humor. Hij houdt van film en steekt het niet onder stoelen en banken.

Het verhaal is in vijf hoofdstukken verdeeld. Een eenheid Duitsers begeeft zich naar de afgelegen boerderij van een melkveehouder, Perrier La Padite. De joviale Duitse commandant, Hans Landa, bijgenaamd de "Jodenjager" bevraagt hem over een familie Joden die hij zou herbergen. Onder druk bekent de boer. De Joden worden daarop allen afgemaakt door de Nazi's. Enkel de dochter, Shosanna Dreyfus, kan ontsnappen. Ze werkt daarna in een bioscoop in Parijs en trekt de aandacht van een lokale oorlogsheld, Frederick Zoller. Hij stelt haar voor aan propagandaminister Goebbels, en de première van de film over de heldendaden van Zoller wordt in haar bioscoop gepland. Daarbij worden alle hoogwaardigheidbekleders van het Nazi regime verwacht inclusief Hitler. Shosanna ziet kans om zich op Landa te wreken.
Aldo Raine is de aanvoerder van de "Inglourious Basterds" een commando samengesteld uit wraakzuchtige joden (duidelijk geïnspireerd van de "Dirty Dozen"). Ze zijn cynisch, meedogenloos en hun grootste liefhebberij is Duitsers scalpen. Ook zij krijgen wind van de bioscoopvoorstelling en besluiten de boel op te blazen...

Je krijgt in ieder geval wat je verwacht, en wat reeds in een film als "Pulp Fiction" aan bod is gekomen. De scènes zijn heel traag opgebouwd en lang, met dubbelzinnige en vaak provocerende komische dialogen. De spanning komt naar boven en het is onvermijdelijk dat de situatie zal uitmonden in Mexicaanse patstellingen (wat dit wil zeggen wordt in de film door Pitt uitgelegd). Je moet ervan houden... . Er zitten heel wat leuke one-liners, de actie is schaars maar Tarantinesk en opgeblazen en de acteerprestatie van Christoph Waltz is vrij indrukwekkend en kreeg ook de award van beste acteur in Cannes. Hoewel hij de "bad guy" is, is hij volkomen atypisch, met zijn geduldige vrolijke en absurde optreden. Ook de vrouwelijke rollen zoals Kruger als de Duitse overloopster Von Hammersmarck sprongen duidelijk in het oog en Tarantino maakt er volwaardig uitgewerkte karakters van. Tarantino maakt opnieuw een film die elke vakjesindeling onmogelijk maakt. Het is meer genieten van fijne en foute humor dan van bloedig geweld. Ik vond het ook vaak saai en langdradig, zoals die eerste scène, die toch wel een goede 20 minuten duurt. Dat heeft als gevolg dat er in die 153 minuten alles bij elkaar genomen niet zo bijster veel gebeurt. Een buitenbeentje blijven doet hij wel, en het is zijn verdienste als regisseur om buiten de lijntjes te durven.