zaterdag 2 oktober 2010

Machete (2010)

Regie : Robert Rodriguez en Ethan Maniquis
Genre : Actie
Acteurs : Danny Trejo, Jessica Alba, Steven Seagal, Jeff Fahey, Lindsay Lohan, Robert De Niro...
Speelduur : 100 min.

Eindelijk, de langverwachte "Machete" van Rodriguez is er. Dit is één van de foutste films van het jaar. Je moet maar het lef hebben om actieheld Steven Seagal en Robert De Niro in één film te steken. Van de fake-trailer uit "Planet Terror" maakte Rodriguez een volledige film rond een keiharde working-class hero die het opneemt tegen een wrede drugsbaron.

De beginscène toont Machete in volle actie. Het bloed spat in het rond en de koppen rollen letterlijk. Hij wordt echter gepakt door druglord Torrez en voor dood nagelaten. Hij gaat werk zoeken in Amerika en wordt benaderd door een man, Michael Boothe, die hem vet betaalt om senator McLaughlin te vermoorden, een man die met harde hand immigranten uit de VS jaagt. Machete neemt de klus aan en wordt opgelicht door zijn opdrachtgever. "They Just fucked with the wrong Mexican" zegt hij, en met deze oneliner start zijn wraakactie. Ook voor vrouwelijk schoon is onze vriend Machete niet ongevoelig, en hij zit al vlug opgezadeld met Shé, de leidster van een verzetsgroep.

Rodriguez blijft trouw aan de 70s pulpfilms en brengt een film met een hoog cult-gehalte. Het is allemaal erg vermakelijk en leuk, ook minder bloederig als "Planet Terror". De indruk ontstaat echter dat de makers gewoon de stukken uit de fake-trailer gemonteerd hebben in de film, wat soms een slordige indruk maakte. Ook de weinige dialogen van Machete (voor wie we de film toch gingen bekijken) vielen op. Dat Trejo een verleden als zware jongen heeft is algemeen gekend, maar was zijn druggebruik zo zwaar dat hij nu geen lange teksten meer kan onthouden? Beste acteur vond ik Jeff Fahey, die een grote schoft speelt. Alba, Michelle Rodriguez en Lindsay Lohan versterken de film met girl-power. Ik vond het erg goed, al had het net wat bloediger gemogen op het einde en werd er te veel aandacht besteed aan de randpersonages. Robert De Niro speelt een bijrol als de racistische senator en laat een grappige indruk achter. Aanrader voor wie van grof geweld houdt.