Bodyguards and Assassins (2009)

Originele titel : Shi yeu Wei Cheng
Regie : Teddy Chan
Genre : Drama / Actie
Acteurs : Xueqi Wang, Simon Yam, Donnie Yen, Jun Hu, Tony Leung,...
Speelduur : 129 min.

Opnieuw een klein meesterwerk uit Hong Kong. De makers linken hun verhaal ditmaal aan de Chinese geschiedenis. Sun Yat Sen, een revolutionair die zich verzette tegen het feodale regime van de keizers, plant een algehele opstand door het land. Het is de bedoeling om hiermee China in de moderne wereld te krijgen. De gebeurtenissen in de film situeren zich enkele dagen voor zijn aankomst in Hong Kong, waar hij de lokale afdeling van zijn partij zal toespreken. De oude keizerin in Peking is hiervan op de hoogte en zendt een ambitieuze generaal, Yan Xiaoguo naar Hong Kong met een legertje moordenaars om hem te vermoorden.

Aan de andere zijde organiseren de voorstanders van de politicus zijn bescherming. Spilfiguur in het hele gebeuren is een zakenman, Li Yutang, wiens enige zoon een idealistische revolutionair is. Ook een vriend van hem, Chen Shaobai, is een belangrijk man in de revolutionaire beweging. Li is eerst sceptisch, want hij staat op goede voet met de chef van de politie van Hong Kong, die door de Britse kolonisten verkozen is, en wil dat ook zo houden. Toch laat hij zich overtuigen en verenigt enkele dappere mensen om Sun Yat Sen te beschermen waaronder een rickshaw trekker die ten dienste staat van de familie, een bedelaar, een tofuverkoper.

Het verhaal neemt meer dan een uur tijd om op te bouwen en verdiept zich in al die personages die Sun Yat Sens lot, en meteen dat van de toekomst van China, in hun handen zullen hebben. Dit was een goede keuze, die haar vruchten afwerpt in het tweede deel en de dramatiek versterkt wanneer de actie losbarst. De zakenman en zijn rickshaw man spelen het meest overtuigend, maar de andere personages zijn evenzeer leuk om naar te kijken. Merk ook de acteur op die de reusachtige (2m11) stinky tofuverkoper vertolkt, en kickboxer-kampioen Cung Le als de rechterhand van generaal Yan. Het is een geweldige mix van actie en drama, die me niet ontgoocheld heeft, ondanks enkele ultra-voorspelbare wendingen en een lang aanslepend eerste uur.