dinsdag 13 april 2010

No Man's Land (1987)

Regie : Peter Werner
Genre : Actie / Thriller
Acteurs : D.B. Sweeney, Charlie Sheen, Lara Harris, Randy Quaid, Bill Duke,...
Speelduur : 106 min.

Lang voor "Gone in 60 Seconds" en "Fast and the Furious" bestond er nog een obscure film over autodiefstal. "No Man's Land" was nochtans geen slechte film, maar viel stevig uit de boot en werd zelfs niet in Belgische zalen uitgebracht.

Een agent wordt vermoord, en rechercheur Bracey verdenkt een zekere Ted Varrick om hier achter te zitten. Om voldoende bewijzen in te zamelen, laat hij een jonge agent, Benjy Taylor, infiltreren in een garage, die mogelijks als dekmantel gebruikt wordt bij het doen verdwijnen van gestolen wagens. Taylors eerste ontmoeting met Varrick verloopt positief, en beiden kunnen goed omgaan met elkaar. Dit wordt nog versterkt wanneer Taylor een oogje heeft op Varrick's zuster. Om geloofwaardigheid te krijgen bij Varrick, doet hij mee aan autodiefstallen. Zijn infiltratiemissie komt in het gedrang wanneer hij door zijn sympathie voor Varrick en zijn aantrekking tot het luxeleventje waarin hij zich bevindt, begint te twijfelen aan diens schuld bij de moord. Intussen probeert een concurrerende groep autodieven hen af te leren om hun auto's te pikken..

Dit is een verschrikkelijk onderschatte film, en ik zou bijna durven zeggen dat die beter is dan de blockbuster Fast and the Furious door zijn interessante verhaallijn. De karakters worden uitgewerkt zoals het hoort. Varrick is een rijkeluizoon die misdadiger is uit verveling. Taylor wordt ook in familieverband getoond (in het begin van de film) en komt duidelijk uit een gewoner milieu. De band die beiden ontwikkelen heeft niks van een flik-misdadiger relatie. Ze worden vrienden en kunnen het vinden met elkaar. Dat maakt de ontwikkeling van het verhaal er alleen maar pittiger op. Taylor bewandelt een scheidingslijn waarin zijn integriteit op het spel staat, en waarin hij niet meer helemaal flik is maar ook nog niet helemaal een gangster. Vandaar ook de titel. Merk ook op dat Brad Pitt hier zijn eerste rol ooit heeft. Hij staat zelfs niet in de eindcredits maar is duidelijk te herkennen als kelner.