maandag 8 juni 2009

Defiance (2008)

Regie : Edward Zwick
Genre : Drama / Oorlog
Acteurs : Daniel Craig, Liev Schreiber, Jamie Bell, Alexa Davalos,...
Speelduur : 131 min.

De Amerikaanse cinema heeft duidelijk een nieuwe ader gevonden. Momenteel putten ze wat minder bekende feiten uit de Tweede Wereldoorlog om er een film van te maken. Dat was eerder al het geval met "Valkyrie". Zwick vertelt ons het dagelijks leven van een groep Joodse verzetsstrijders die zich teruggetrokken hebben in de bossen van Witrusland.

Tuvia en zijn broers Alexander "Zus" en Asael en Aron Bielski vluchten in de bossen nadat hun ouders, arme landbouwers, vermoord worden door de Duitsers nadat enkele dorpelingen hen hadden aangegeven. Ze ontdekken al vlug dat ze niet de enige vluchtelingen zijn. De Joodse overlevenden komen samen, en de Bielski's nemen het commando. Er zijn meningsverschillen tussen Tuvia en Zus. Tuvia beschermt liever zijn volk in de bossen, terwijl Zus liever de aanval zou inzetten. Na een broedergevecht voegt Zus zich bij de Russen, die ook hun kamp hebben opgeslaan in de bossen, en beter bewapend en georganiseerd zijn. Terwijl het aantal Joden aanzwelt, breekt er tyfus uit en verkeren ze in het holst van de winter in hongersnood...

Ik verwachtte aanvankelijk niet veel meer van de film dan een Joodse Rambo die zich fel verzette tegen de Duitsers. Zwick blijft toch een regisseur die je niet moet onderschatten. Hij toont de ontberingen, de wanhoop, de hongersnood, de woede, de angst voor vijandige aanvallen en laat het ons ook aanvoelen. Het hoofdstuk met de Russen is ook mooi in het verhaal verweefd. Zus verliest zijn illusies wanneer hij begrijpt dat de Russen geen haar beter zijn dan de Duitsers.
De broers zetten op eigen kracht een ware gemeenschap op die op haar hoogtepunt 1.200mensen telde. "Defiance" is niet allemaal koek en ei. Er blijft een duidelijke Hollywood uitstraling over de film hangen. Toevalligheden, snel romantisme en heroische momenten volgen elkaar op in een prent die gemonteerd is op maat van de doorsnee-kijker. Die kleine onvolmaaktheden voorkomen niet dat "Defiance" een correcte film is.