woensdag 10 juni 2009

La Fille sur le Pont (1998)

Regie : Patrice Leconte
Genre : Tragikomedie
Acteurs : Daniel Auteuil, Vanessa Paradis, Frédéric Pfluger,...
Speelduur : 88 min.

Dit is een moderne parabel die gaat over geluk en redding. Messenwerper Gabor redt een wanhopig meisje van een zelfmoordpoging, en samen kan hun geluk niet meer stuk. Adèle, het meisje, heeft nooit geluk gehad in haar leven. Niet omdat ze die kans niet had, maar omdat ze dat geluk nooit heeft leren zien. Wanneer ze vrijwillig het doelwit wordt van Gabor in zijn shows, zijn ze elkaars klavertje vier. Als haar mentor, leert hij haar dat geluk alleen werkt als je erin gelooft. Veel meer wil ik niet kwijt over het verhaal om de pret niet te bederven.

Leconte vertelt ons een verhaaltje vol symboliek en gaat zelfs terug tot de essentie van ware liefde. Hij gelooft duidelijk dat geluk exponentieel wordt in de chemie tussen 2 mensen. De intense band tussen Gabor en Adèle heeft iets seksueels, zonder dat ze elkaar aanraken. Een onvernietigbaar vertrouwen in elkaars geluk, en hun eigen geluk, die enkel werkt wanneer ze samen zijn. Dit vertaalt zich in enkele sublieme scènes, ondersteund door al even aangrijpende muziek, o.a van Marianne Faithful. Merk ook die scènes op, waarin ze tegen elkaar lijken te praten terwijl ze van elkaar gescheiden zijn. Erg apart, maar het werkt.

Alleen jammer van Lecontes keuze om zwart-wit te gebruiken. Ik begrijp niet goed het waarom. Met locaties als Istanbul, Italië en de Provence had ik toch wel kleur verwacht. Ook de eerste keer dat ik een regenboog in het zwart wit zie. Deze subjectieve opmerking is echter geen handicap voor het bekijken van deze schitterende film.

Vinny's Rating : 9/10