zondag 28 juni 2009

Knowing (2009)

Regie : Alex Proyas
Genre : Drama / Science-Fiction
Acteurs : Nicolas Cage, Chandler Canterbury, Rose Byrne, Lara Robinson,...
Speelduur : 121 min.

Het Hollywoodiaanse vehikel "Knowing" stelt zich vragen over de fataliteit van rampen. Stel je nu voor dat je ze allemaal kan voorspellen : wat zou je er aan doen? Het is met deze vraag dat Nicolas Cage loopt worstelen in dit mooie, maar ook vrij oppervlakkige SF drama, dat aan het Spielberg-syndroom lijdt.

1959. In een klas in New York tekenen bij wijze van oefening, alle leerlingen een tekening met hun toekomstvisie. Enkel het geheimzinnige meisje Lucinda (dat vreemde stemmen hoort) schrijft eindeloze reeksen getallen neer. De briefjes worden in een capsule gestoken en begraven. Pas over 50 jaar mogen de leerlingen de capsule opnieuw opdelven. Bij deze ceremonie zijn ook John Koestler, een leraar wiskunde, en zijn zoontje Caleb aanwezig. Caleb krijgt het briefje van Lucinda in zijn handen gepropt. Bij toeval ontdekt John dat de cijfers in feite de exacte datums en de aantallen slachtoffers zijn van alle rampen die zich in de laatste 50 jaar hebben afgespeeld. Er staan ook nog enkele datums uit de nabije toekomst op. Maar wat kan John doen om te voorkomen, wat niet te voorkomen is?

"Knowing" is een vrij spannende blockbuster. Het gaat een beetje uit de bocht door de inspanningen om serieus te zijn, en het plot wringt zich vaak in ongeloofwaardige kronkels om het verhaal sluitend te maken. Nicolas Cage is de man die het gewicht van wat hij weet op zich mag torsen, bijgestaan door twee heel jonge acteurs en de nog niet zo gekende Rose Byrne ("Troy", "28 Days Later"). Het idee is goed al had ik de indruk dat er nog meer uit gehaald kon worden, en dat Proyas op veilig speelde en niet wil afwijken van de conventies van de standaard hollywood film. Dat betekent meteen dat er voor de filmkenners weinig verrassingen inzitten. Er komen ook heel spectaculaire scènes op de kijker af, en het is moeilijk om niet vol bewondering naar de intense rampenbeelden te kijken. Een filmpje voor een vrijdagavond voor wie van spektakelfilms houdt.

Vinny's Rating : 6,5/10