maandag 7 september 2009

Lola Rennt (1998)

Engelse titel : Run Lola Run
Regie : Tom Tykwer
Acteurs : Franka Potente, Moritz Bleibtreu, Herbert Knaup, Nina Petri,...
Speelduur : 80 min.

Tom Tykwer's internationale doorbraak kwam er met deze experimentele thriller, die meteen ook de carrière van Franka Potente een boost gaf. Het concept is erg origineel, maar toch kan Tykwer de film niet vullen met boeiende personages en een sterk verhaal.

Manni belt zijn vriendin Lola op. Hij is koerier voor een gangster en is zonet 100.000 deutsche mark verloren op een metro. De zak met geld werd door een clochard opgepikt. Hij heeft nog slechts een half uur te leven voor zijn baas hem de wereld uithelpt. Lola snelt haar vriend te hulp, met de belofte dat ze terzelfdertijd ook het geld bijeen zal rapen. Ze begint een waanzinnige koers door Berlijn en kruist de weg van een aantal personages, waarvan het leven door die korte ontmoeting radicaal zal veranderen.

In feite toont de film drie keer dezelfde looptocht, maar op drie verschillende manieren. Tykwer toont hiermee aan dat zelfs de kleinste gebeurtenissen, de meest futiele ontmoetingen een ingrijpende verandering teweeg brengen op ieders leven. Hij gaat over van animatie naar felrood ingekleurde bedscènes, en gebruikt een hyperkinetische regie met bonkende house music. Het idee is raak maar veel verhaal en interessante karakterontwikkeling zit er niet meer in. Zelfs de gespannen relatie tussen Lola en haar vader voegt niks bij aan de film zelf. Als dat een poging was om Lola zielig te maken was het maar pover. Ik vond het een erg kille film met een MTV-clip achtige stijl die me niet zo lag en waarvan enkel het idee interessant is.

Vinny's Rating : 5/10