zaterdag 10 oktober 2009

Dazed and Confused (1993)

Regie : Richard Linklater
Genre : Komedie
Acteurs : Jason London, Rory Cochrane, Wiley Wiggins, Matthew McConaughey,...
Speelduur : 102 min.

Elk decennium heeft zijn coming of age movie, aangepast aan de zedenen uit die tijd. In de jaren '70 had je "American Graffiti", in de jaren '80 "The Breakfast Club". Linklater laat deze nieuwe komedie afspelen in de seventies, en schetst een hedonistisch beeld van een zorgeloze jeugd.

1976 in een klein Texaans stadje. De zomervakantie staat voor de deur en de afgestudeerden staan aan de vooravond van een groot feest. De ouderen, waaronder Don Dawson en Floyd, zijn erop uit om fysieke straffen uit te delen aan de eerstejaars. Bij de meisjes worden ze verbaal vernederd. Mitch Kramer is één van die eerstejaars die het zwaar te verduren krijgt. Maar de sympathieke Floyd relativeert zijn pijn, en nodigt hem uit om mee te feesten met de groten. En 's avonds wil iedereen dronken zijn, zich stoned roken of erop los neuken...

Als coming-of-age verhaal verdiept deze prent zich teveel in het rituele aspect. Ontgroening zoals hier uitgebeeld wordt is een puur Amerikaans verschijnsel, dat bij ons plaats geruimd heeft voor andere activiteiten na uit de hand gelopen excessen. Daarom is dit een film, die enkel herkenbaar zal zijn voor een Amerikaans publiek. Ik heb ook gedronken, ik ben ook al stoned geweest en bloedgeil gestaan, maar op een veel gezondere manier. Ik begreep wel dat Linklater een film wilde tonen over de zorgeloze momenten uit onze jeugd, vlak voor de periode waarin we definitief het werkleven binnenstappen. Momenten van euforie, van dronkenschap, van samenhorigheid en verliefdheid. We genieten mee en voelen dit alles aan. Toch kreeg het me niet warm, omdat deze momenten veronderstellen dat je het toppunt van stupiditeit moet bereiken om te kunnen genieten van deze momenten. Joint-geklets, vechtpartijen en die irritante Slater met zijn this man, that man, brengen ook zaken aan die het geheel oppervlakkig maken.
En dan heb je personages zoals die gespeeld door McConaughey, die veel ouder is dan deze tieners, en participeert aan het feest omdat dit het meest roemrijke moment van zijn bestaan was. Iedereen heeft zijn jeugd beleefd, iedereen heeft van zijn jeugd genoten, maar er is ook een tijd om volwassen te worden, en dat is een andere trein die evenmin gemist mag worden. Matige film wat mij betreft.

Vinny's Rating : 4,5/10